Saffransostkaka med svarta vinbär

»Försöker du ha ihjäl mig?« sade modern och lät barsk i telefonen när hon ringde härom dagen.
»Nä, verkligen inte, hurså?« undrade jag förvirrat.
»Den här jädra saffransostkakan du gav mig receptet på… jag tror att jag äter ihjäl mig! Gud så gott!«

För den som känner för en nära döden-upplevelse så kommer receptet här.

Svarta vinbär och saffran är en magisk kombination!

Saffransostkaka, 1 form
500 g keso
4 ägg

2 dl grädde
1 dl mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
1 kuvert saffran (0,5 g)
ev. 2 msk sukrin el. honung
smör till formen

  • Sätt ugnen på 180 grader.
  • Häll keson i en sil och skölj av den under kranen. Låt rinna av medan du fortsätter.
  • Blanda ägg, grädde, mandelmjöl, saffran och eventuell sötning i en bunke. Rör ner keson.
  • Häll smeten i en smörad ugnsform och ställ in i nedre delen av ugnen. Grädda i 45–60 minuter, tills ostkakan har stannat.
  • Låt svalna och servera med lättvispad grädde och svartvinbärssylt eller naturella svarta vinbär.
  • Njut!

10 reaktioner på ”Saffransostkaka med svarta vinbär

  1. Detta blev mkt populärt i helgen!! Hade ingen svartvinbärssylt men det funkade även med blåbär =)

  2. Denna gick hem även hos min familj när de fick den som efterrätt igår!

    Serverades med grädde och blåbär. Gjorde utan sukrin då hela familjen är relativt sockeravgiftade (till andra vänner skulle jag ev. ha i det dock…) men saffranssmaken var ju fantastisk!

  3. Pingback: Veckomeny «
  4. Pingback: Saffransostkaka «

Lämna en kommentar