Ostkakans dag!

Ni har väl inte missat att det är ostkakans dag idag? Sedan 2004 är just den 14:e november dagen då åtminstone Sveriges största ostkaketillverkare tycker att vi ska frossa i ostkaka. För den som äter LCHF-kost är tyvärr den vanliga ostkakan som går att köpa i butik väldigt söt, och kolhydratvärdet högt – omkring 16–18 gram per 100 gram ostkaka. Men har du bara lite keso till hand kan du lätt göra en både god och LCHF-vänlig ostkakeimitation som smakar minst lika gott som originalet.

Proportionerna när jag gör ostkaka varierar en del, beroende på vad jag har hemma. Här på bloggen har jag publicerat två olika recept som båda funkar bra, även om saffransostkakan är min personliga favorit. Gillar du saffran får du inte missa att prova den!

Enkel ostkaka
Saffransostkaka med svarta vinbär

Och är du en riktig ostkakefantast så finns det faktiskt en intresseförening för just sådana – Ostkakans vänner. Man lär så länge man lever! ;-)

Saffransgul ostkaka.

 

4 reaktioner på ”Ostkakans dag!

  1. Tack för det smaskiga receptet, ska nog göra en sats till mitt barnbarns födelsedag, istf tårta.

  2. Som sagt denna är supergod, närande o mättande på en o samma gång. Fick min äldre syster äntligen att prova detta o hon var lyrisk. Vid vår mammas begravning när vi efter många år träffades så ”tände” jag små LCHF-brasor o såna här goda recept är bara till fördel i det syftet så o förresten din artikel idag fre ang thaimat är i min stil. Hetta näring o lite sötma i ett, då blir man nöjd på många plan.

Kommentera

