Mjuk pepparkaka LCHF

Det börjar dra ihop sig till advent och visst är det väl mysigt att äntligen få tända alla ljus och stjärnor i fönstren och njuta av att vintern plötsligt känns lite mindre mörk och ogästvänlig? Själv längtar jag verkligen till på söndag. Vi har haft några tuffa veckor där vår älskade hund åkt i skytteltrafik till veterinären och nu återstår bara att få svart på vitt att han lider av elakartad skelettcancer, knappt sex år gammal. Tack och lov verkar han själv må bra än så länge, och det är ju förstås huvudsaken. Men för oss tvåbenta har det varit tungt och svårt att förstå – och galet många tårar.

Om man ska se något positivt i kråksången så är det att det är just sådana här gånger som man verkligen blir påmind om hur fort saker och ting kan ställas på ända och hur farligt det är att ta allt för givet. Därför blir min uppmaning till dig ikväll att stanna upp ett ögonblick och fundera över allt bra du har i ditt liv. Krama om den där personen som betyder så mycket för dig, ge kollegan en välförtjänt klapp på axeln, gläds åt att bilen startar trots vinterkylan, njut av maten du äter och – inte minst – klia hunden lite extra bakom örat.

Och jo, en sak till. Baka en kaka. ;-) Lagom till adventsfikat bjuder jag här på en riktigt härlig mjuk pepparkaka Det tog ett par försök men trägen vinner och till slut hittade jag en variant som passerade sambons kvalitetskontroll med högsta betyg. Mycket kryddor, härligt saftig och väldigt, väldigt julig.

PS: Kan du inte få nog av mjuk pepparkaka så kika in på Birgitta Höglunds blogg – även där bjuds det nämligen på kryddig kaka idag.

Fat med mjuk pepparkaka

Mjuk pepparkaka LCHF
150 g smör
1 msk pepparkakskryddor
4 ägg
4 msk sötning*
2 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
2 tsk bakpulver

  • Sätt ugnen på 175° och smörj en bakform eller klä den med bakplåtspapper.
  • Smält smöret tillsammans med kryddorna på svag värme i en kastrull. Dra åt sidan och låt svalna lite medan du fortsätter.
  • Blanda mandelmjöl, kokosmjöl och bakpulver i en liten skål.
  • Vispa ägg och sötning riktigt vitt och pösigt med elvisp.
  • Sänk vispen till lägsta fart och tillsätt i tät följd mjölblandningen och smöret. Vispa bara såpass att det blir en jämn smet, överarbeta inte. Är mandelmjölet väldigt klumpigt så sikta gärna ner det för bästa resultat.
  • Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 30–35 minuter. Känn med en provsticka – när den är torr är kakan färdig!
  • Låt kakan vila en liten stund innan du vänder upp den och låter den svalna under formen.

*Vad gäller sötning så får var och en använda det som passar bäst efter den egna hälsan och önskemålen. Jag använde 50/50 av Ica Sötströ och kokossocker här. Den som vill undvika sötningsmedel väljer med fördel enbart kokossocker men får då kolhydraterna på köpet. Den som är diabetiker eller bara väldigt strikt använder enbart Sötströ.

8 reaktioner på ”Mjuk pepparkaka LCHF

  1. Eller så gör man som jag gör, skippar kategoriskt all sötning, även det s k naturliga som honung och kokossocker, ev. tar jag i vaniljpulver. Jag upplever ofta en viss sötma ändå, i det jag bakar, av mandel, vaniljpulver, etc., och så kommer smakerna av kryddorna fram på ett helt annat sätt, än på den tiden man bakade traditionsenligt med socker. Jag gjorde det här valet, när jag började med LCHF, för över två år sedan, i och med att jag är sockerstyrd så det ryker om det. Jag tror att börjar jag med honung eller stevia, så glider jag säker in i gamla beteenden igen. Det här receptet tilltalar mig, det måste jag prova.

    1. Tack för din kommentar Anna-Lena! Vi är alla olika, och har olika skäl till kostomläggningen och olika förutsättningar och jag förstår och har full respekt för ditt val! Och visst finns det bra sätt att ”simulera” sötma, vaniljpulver är ett av dem. Hoppas att du hittar en lösning som gör att du blir nöjd med kakan efter just dina önskemål. :-)

  2. Äter precis i detta nu en slize av denna kaka, och den är hur god som helst! Tusen tack för ett enkelt och bra recept som kommer komma till användning så här i jultider.

  3. Skulle vilja göra denna med enbart kokosmjöl. Hur mycket skulle du ta då? Är dålig på att ”översätta” mellan mjölsorterna. :-)

    1. Åh, där vågar jag inte råda dig Gunilla. Tror att det finns omvandlingstabeller om du googlar, men är rädd att du får ett helt annat resultat tyvärr.

Kommentera

