Extra viktigt med d-vitamin för gravida

I veckan bubblade nyheten omkring i media, bland annat i SvD, hur en ny studie vid Sahlgrenska sjukhuset visat att d-vitaminbrist hos gravida kan leda till att barnet efter födseln utvecklar en ökad känslighet för insulin, alltså diabetes. Resultaten var så tydliga att forskarna föreslår att gravida kvinnor borde uppmanas av MVC att äta d-vitamintillskott, på samma självklara sätt som MVC senare rekommenderar att föräldrarna ger d-droppar till barnet när det väl är fött.

Kostdoktorn har sammanställt information om just vikten av d-vitamin under graviditet på sin hemsida, om du är intresserad av att läsa mer. Där kan du också läsa mer om d-vitaminets betydelse för vår hälsa i ett mer generellt perspektiv.

Själv tackar jag min lyckliga stjärna för att jag knaprat i mig 5000 iE d-vitamin av den här sorten under hela graviditeten. Det tänker jag fortsätta med. Just idag tänkte jag dessutom gå ut och få lite blek januarisol på min bleka nos. 18 grader kallt, fluffig snö och strålande sol – härligt uppfriskande!

Äter du d-vitamintillskott?

D-vitaminkapslar
D-vitaminkapslar – hälsosam sol på burk!

Nyttigt värre när MVC bjuder på fika…

Som jag har hintat tidigare så är jag gravid och med det följer en hel massa nya råd vad gäller hur och vad man får äta. Livsmedelsverket har sina åsikter om att rött kött, goda ostar och lufttorkade korvar inte är att föredra om man vill undvika sjukdomar med läskiga namn som listeria och toxoplasmos och att koffeinet bör begränsas till tre koppar kaffe per dag om man inte vill att den lille ska växa dåligt. Från kollegor och bekanta haglar råd av mer björntjänstkaraktär i stil med »du får ju passa på att frossa nu« och »det här är ju kanske den enda chansen du får att ligga på soffan och äta glass utan dåligt samvete« och i de flesta böcker står att läsa att ris och vitt bröd brukar funka bra om man mår illa och att en smörgås eller en banan är lämpliga mellanmål…

Ni fattar va, inte riktigt så som jag brukar äta…

Så vad göra? Jag har valt att lyssna på kroppen och fortsätta på den inslagna vägen. Bortsett från en kort period i början när jag fick för mig att ett par små Danoninoyoghurtar om dagen var ett måste för att överleva så har jag ätit precis som jag brukar – när jag är hungrig och tills jag är mätt. Ett tag var jag lite mer hungrig än vanligt, nu blir portionerna aningen mindre av utrymmesskäl. Lite mer rotsaker än vanligt har det blivit och Fjällfil och apelsiner har lagts till den vanligen mer strikta lågkolhydratkosten, men där någonstans har jag känt mig lugn och nöjd i kroppen och vågat lita på det. Magen växer helt enligt kurva och jag själv har efter 35 veckor gått upp sansade 10 kilo och har fortfarande samma jeans som köpte när magen inte längre fick plats i de vanliga i vecka 14.

Dessutom har jag haft en väldigt imponerad barnmorska. Bortsett från att jag fick förklara att jag visst inte hade slarvat med maten när hon upptäckte lite höga ketoner i första urinprovet ;-) så har allt varit tipp-topp hela vägen. Blodvärdet har legat stabilt kring 130 och blodsockret mellan 3,9 och 4,1. »Ni måste äta väldigt bra mat« är en av kommentarerna jag fått, liksom »det är så roligt med någon som mår bra och ser pigg ut«.

Med det sagt kan jag inte annat än fascineras över hur långt ifrån min syn på hälsosam mat sjukvården befinner sig. För ett par veckor sedan var det nämligen dags för föräldragruppsträff på MVC. Tiden var satt till klockan 17 och vi fick beskedet att det skulle dukas fram fika eftersom vi alla skulle komma direkt från jobbet. Och visst blev det fika – kaffe/te, vita tekakor, Becel, skinka, ost och Marabous Daimkakor. Förra veckan var det dags igen och jag laddade med en smörgås på nötbröd med mycket smör och ost i bilen på väg till hälsocentralen för att lättare kunna tacka nej till tekakorna, som dock visade sig vara utbytta mot vetelängd och Delicatobollar. Suck.

På packlistan till BB står att vi ska komma ihåg att ta med matsäck till den blivande pappan. Mamman däremot får mat på sjukhuset. Med tanke på vad sjukvården anser vara bra mat så tror jag att vi tar med matsäck för två… ;-)

Fika kan vara så mycket gott och nyttigt men är allt som oftast synonymt med »mjöl och socker«. Foto: Rinse
Fika kan vara både gott och nyttigt men är tyvärr allt som oftast synonymt med mjöl och socker. FOTO: Rinse CC BY-ND