Kärleksmums LCHF-style

Hujedamej vad gammal och sliten jag känner mig i dag! Jajamänsan, du gissar rätt, Giken har varit på galej. 25/30-årsfest på bondpojksvis närmare bestämt, med hårdrocksband, Bullens pilsnerkorv, buggande till rock’n’roll-musik, snapsvisor och tipspromenad i en salig blandning. Och så rödvin på det. Inte undra på att man känner sig lite mör i dag…

Lite nytta har vi fått gjort trots det. Sambon har lyckats förmå sig att städa uthuset, vi har välkomnat en igelkott till familjen och jag har gjort ett lyckat försök att LCHF-anpassa favoritkakan. Det är inte fy skam!

Kärleksmums, 18–20 små bitar
4 ägg
2 msk råsocker
1 dl kokosmjöl
2 msk kakao
1/3 tsk vaniljpulver
2 tsk bakpulver
50 g smör
1 dl turkisk yoghurt

Glasyr:
100 g mascarpone
50 g mörk choklad (70%)
1 msk smör
1 msk starkt kaffe
1 nypa vaniljpulver

  • Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en lämplig form, gärna fyrkantig, i storlek motsvarande en vanlig springform.
  • Smält smöret.
  • Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
  • Blanda kokosmjöl, kakao, vaniljpulver och bakpulver och rör ner det i äggsmeten.
  • Rör till sist ner smör och turkisk yoghurt.
  • Häll smeten i formen och grädda i 25 minuter.
  • Smält under tiden chokladen och smöret på svag värme.
  • Rör ihop mascarpone med kaffe och vaniljpulver. Blanda ner chokladen.
  • När kakan svalnat något, bred på glasyren och strö över kokos.
  • Skär i små rutor och njut till kaffet!
11 reaktioner på ”Kärleksmums LCHF-style

  1. Gott! En dash mer socker i smeten bara så skall den gå hem hos maken med ;-)
    Blev bra konsistens, ngt som jag förut ej lyckats med när jag bakat m kokosmjöl.

    1. Kul att du provat och gillat dem! :-) Vad gäller sötningen så vet jag att vi är väldigt sockerkänsliga vid det här laget, och tycker att det räcker med bara lite. Men självklart är det bara att öka för den som föredrar och mår bra av det. Prova dig fram med något av de sötningsmedel som funkar för er – honung, råsocker, björksocker, sukrin…

    1. Hej Dinah! Kokosmjöl köper jag på bodystore.se, men jag vet att en del hälsokostbutiker säljer, liksom LCHF-butiken på nätet. Mascarpone är en italiensk färskost som finns vid mozzarella och feta etc på affären.

Kommentera

