Matgikens köttbullar

Dan före dan före dopparedan… Vi har turen att vara bjudna till min syster på julafton så här hemma tar vi faktiskt lite lätt på julmaten i år. Några saker kan vi dock inte vara utan, en av dem är köttbullar. Små ska de i mitt tycke vara så här till jul, men bortsett från storleken så är de inte det minsta annorlunda än de köttbullar som serveras med gräddsås till middag en vardag. I mina köttbullar hittar du alltså ingen kryddpeppar som många vill ha till jul. Det är få saker jag inte klarar i matväg, men just kryddpeppardoftande köttbullar på julbordet får mig att bli så innerligt besviken.

Mitt bästa knep för att få köttbullarna så där perfekta är faktiskt enkelt – lökpulver. Ett simpelt trick förvisso men superbra. Lökpulver är nämligen inget annat än torkad gul lök, och finns dessutom att köpa ekologiskt i vanliga mataffären. Tack vare pulvret så slipper du dels besväret att hacka/riva och bryna löken till smeten, dels slipper du de irriterande bitarna i färsen. Du vet, de där bitarna som antingen gör att bullarna faller isär i stekpannan eller att barnet vid matbordet vägrar äta.

Jag gör mina köttbullar på ren nötfärs, den här gången fet och smakrik färs från Jämtlandsgården. Steker gör jag i en generös blandning av smör och rapsolja, och så skakar jag pannan – hela tiden. Då blir köttbullarna runda och fina och fastnar inte i pannan. Glutenfria blir de också, tack vare pofiber i smeten.

På mitt julbord – och syrrans tack och lov – är rödbetssallad det givna tillbehöret till köttbullarna. Mitt bästa recept på rödbetssallad hittar du här. Vill du lägga bullarna på en macka så skulle jag rekommendera vörtbröd eller en skiva nötlimpa. Och tröttnar du på köttbullar så kanske en hemlagad kalvsylta kan vara en trevlig variation. Det tillsammans med en ekologisk julskinka är det minimerade julbord vad som kommer förgylla julhelgen här hemma i år.

Och pepparkakstryfflar för att tillfredsställa sambons önskan om något litet till kaffet. Provomgången står i skrivande stund i kylen och väntar på avsmakning. Blir de bra så kommer receptet imorgon.

Köttbullar i kastrull

Matgikens köttbullar, ca 45 små
500 g nötfärs
1 ägg
1 dl grädde
0,5 dl pofiber
1 tsk lökpulver
2 krm vitlökspulver
0,5 tsk salt
svartpeppar från kvarn
smör och rapsolja till stekning

  • Blanda allt utom färsen i en skål. Vad gäller mängden svartpeppar så tar jag några rejäla varv med pepparkvarnen. Känner du dig osäker så provstek en köttbulle! Låt gärna svälla ett par minuter.
  • Tillsätt köttfärsen och blanda allt ordentligt, men utan att överarbeta.
  • Rulla små köttbullar (eller stora om det är en vardagseftermiddag och magen kurrar!). Doppa händerna i kallt vatten emellanåt så fastnar inte smeten på händerna.
  • Hetta upp generöst med smör och rapsolja i en stekpanna och stek köttbullarna gyllenbruna i ett par omgångar. Salta och peppra lätt. Se till att hela tiden ha pannan i rörelse så fastnar inte bullarna och de blir runda och fina.
  • Vill du ha lite sky så vispar du slutligen ur pannan med en deciliter vatten och slår stekskyn över köttbullarna.
Kommentera

