Enkel ostkaka på LCHF-vis

Jag inser att ni ofta får stå ut med återblickar till min barndom här på bloggen, men nog är det så att mycket av våra referenser till mat grundläggs under uppväxten? Jag kan fortfarande minnas, som vore det igår, när mamma överraskade med att bjuda på ljummen ostkaka med lättvispad grädde och hemkokt jordgubbssylt. Jag älskade det!

Idag, när jag är van att äta mindre socker, kan jag tycka att den köpta ostkakan är lite väl söt. Som tur är kan man lätt som en plätt slänga ihop en betydligt mer LCHF-vänlig variant själv och det gör jag ganska ofta. Den utlösande faktorn brukar vara att jag hittar en burk keso med kort datum och därifrån improviserar jag hej vilt med varierande slutresultat. Igår var jag dock redig nog att skriva ner hur jag gjorde, och tur var väl det för den blev väldigt god.

Jag fuskade med ett par droppar bittermandelarom. Självklart kan du riva ner ett par bittermandlar istället, alternativt smaksätta med en gnutta vaniljpulver, nystött kardemumma eller rivet citronskal…

Ostkaka med utsikt över Kvitsleströmmarna... Oslagbart!

Enkel ostkaka
500 g keso
4 ägg
1–1,5 dl mandelmjöl
2 dl grädde
1 msk pofiber
0,5–1 msk sötning, jag använde björksocker
ett par droppar bittermandelarom
smör till formen

  • Sätt ugnen på 200°.
  • Smörj en eldfast form.
  • Blanda alla ingredienser i en skål och kör slätt med mixerstav.
  • Häll smeten i formen och grädda tills den fått fin färg och stannat, det tar cirka 40 minuter, lite beroende på vilken form du använder.
  • Ställ den färdiga ostkakan att svalna och servera ljummen med vispad grädde och bär.
  • Överbliven ostkaka förvaras i kyl. Den går också jättebra att frysa.

En reaktion på ”Enkel ostkaka på LCHF-vis

Lämna en kommentar