Äppelkaka med mandel och kanel

Frukt är ju inte något som brukar rekommenderas i LCHF-sammanhang, på grund av den höga sockerhalten. Själv äter jag numera aldrig frukt som mellanmål och den förr så obligatoriska efter träning-bananen är ett minne blott. Men så här i skördetid när äppel- och plommonträden dignar av frukt tycker jag ändå att det känns viktigt att ta vara på det naturen ger.

”Frukt är godis” är ett uttryck som hänger kvar sedan jag var liten. Då var det säkerligen ett sätt att försöka att öka fruktätandet, men frukt är verkligen godis och tack vare att jag vet det nuförtiden så kan jag ändå unna mig lite frukt ibland. Den äts just som godis, men ett godis som åtminstone är naturligt och fullt av vitaminer.

Alla får sätta sina egna gränser, känna vad som går bra och vad som inte gör det utan triggar sockersug och andra oönskade ätbeteenden. Jag resonerar ungefär så här:

  • Det jag äter ska smaka gott, annars kan det kvitta. Det dummaste snedstegen är de som inte ens är goda.
  • Det jag äter ska fortfarande kännas som mat. Jag vill kunna få en mättnadskänsla, även när jag fikar, istället för ett ökat sug som brukade vara fallet förut.
  • Jag ska kunna nöja mig med en bit (här kommer mättnadskänslan in i bilden), inte känna att jag ”måste” äta två, tre, fyra…

Idag blev det således äppelkaka med vaniljgrädde till eftermiddagskaffet ute i septembersolen. Gudomligt gott, och för mig funkade det. :-)

Låt sommaren dröja sig kvar...

Äppelkaka med mandel och kanel, 10–12 bitar
75 g smör
125 g mandelmjöl
2 ägg
1 msk björksocker
1 msk honung
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
2 krm vaniljpulver

2–3 äpplen
25 g smör
2 tsk kanel

  • Sätt ugnen på 180° och smörj en springform.
  • Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i klyftor.
  • Smält 25 g smör i en stekpanna och lägg i äppelklyftorna. Stek dem på medelhög värme ett par minuter. De ska bli lätt gyllenbruna men inte alldeles mosiga. Strö över kanelen, blanda runt och ställ åt sidan.
  • Smält 75 g smör i en kastrull och ställ åt sidan att svalna.
  • Vispa ägg och sötning vitt och pösigt. (Här valde jag att använda lite björksocker och lite honung. Självklart kan du byta mot annat sötningsmedel om du så önskar.)
  • Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i äggsmeten. Tillsätt smöret.
  • Häll smeten i formen och bred ut den över hela bottnen. Fördela äppelklyftorna jämnt över kakan och tryck ner dem lite i smeten.
  • Grädda mitt i ugnen i cirka 25 minuter tills kakan har fått fin färg.
  • Servera med vispad grädde, gärna smaksatt med lite vanilj.
5 reaktioner på ”Äppelkaka med mandel och kanel

  1. TACK för receptet på den här äppelkakan! Hade inte tillräckligt med mandelmjöl så det blev hälften hasselnötsmjöl istället, mycket gott det med. Åts med vaniljgrädde till, matglade icke-LCHF-mannen blev också frälst :)

Kommentera

