Fyra dagar och två kilo

Då var jag tillbaka igen, med en underbar långhelg i bagaget och, förutom en massa trevliga upplevelser, även en kostmässig erfarenhet rikare. Det diskuteras ju ofta på LCHF-forum vad som händer om man slarvar, om man tillfälligt ökar på kolhydraterna. Nu vet jag hur min kropp reagerar i alla fall…

Vatten är strålande – så länge inte kroppen luras att hålla på det... (Foto: Winnond)

På fiskeresa med tre grabbar var det inte riktigt läge att axla rollen som den gnälliga och krångliga tjejen. Alltså kompromissade jag så gott det gick och dagarna såg ut ungefär så här:

Frukost: 1—2 Finncrisp med generöst med smör, ost och skinka. Ägg och kaffe.
Lunch: 2 tunnbrödsrullar med smör och generöst med bra fyllning (ägg/fisk/brie/salami), kaffe och vatten.
Middag: T ex entrecote med sallad och bearnaise förutom en kväll när det i vild hungerpanik efter en dag på sjön skulle beställas pizza. Jag åt en halv.

Därtill dracks det en del vin och åts ett par bitar toblerone, men ingen öl och inga drinkar. Den stora utsvävningen bestod alltså av två skivor tunnbröd om dagen samt en halv pizza och ett par bitar choklad. Inget galet hjärnsläpp alltså, och väldigt, väldigt långt ifrån den kolhydratmängd som grabbarna satte i sig i form av frukostmackor, öl och potatis till maten.

Lik förbaskat kände jag det tydligt redan dag två – byxorna satt inte alls lika bekvämt över magen längre. Och inte blev de bekvämare allteftersom dagarna gick. Måndag morgon, fyra dagar efter avfärden, ställde jag mig som vanligt på vågen som visade 71,2 kilo – två kilo mer än innan jag åkte. Två kilo på fyra dagar, det är nästan läskigt. Fast ännu läskigare är nästan fortsättningen…

Efter en äggsmörsfrukost och en lunch bestående av stekt kummel med krämig lax- och räkröra och grönsallad började toalettspringandet. Hjälp vad jag kissade! Hela tiden! Och morgonen efter visade vågen redan ett helt kilo ner. Snacka om att kolhydrater binder vätska!

Nu är jag tillbaka på banan igen och äter som jag brukar. Det ska bli riktigt spännande att se om kilo nummer två försvinner av bara farten det med, eller om straffet kommer att hänga i längre än så. På måndag har vi svaret.

Kommentera

