Det oumbärliga nötbrödet (Paleo/LCHF)

För ett litet tag sedan hittade jag ett spännande recept när jag kikade in på paleobloggen Under vårt tak. De har ofta många bra och användbara recept och dessutom vettiga tankar kring kost och hälsa. Just den här gången hade de satt sin egen prägel på ett helt mjölfritt bröd ur dansken Thomas Rode Andersens kokbok Stenålderskost: Paleo – kokbok för moderna människor. Boken i sig har fått en del kritik för att den inte alls är så renlärigt paleo som den utger sig för att vara, men brödet väckte min nyfikenhet. Allt det innehöll var smått galna mängder nötter och frön tillsammans med ägg och olivolja och ärligt talat lät det varken som om det skulle kunna hålla ihop, än mindre smaka gott. Men oj så fel jag hade. Jag provbakade och sedan dess är vi fast! Det här brödet finns numera nästan alltid i skafferiet, och det är sambons klara favorit.

En liten rolig detalj är att receptet dessutom verkar smått smittsamt. Alla som har smakat brödet här hemma har bett om receptet och för någon månad sedan bad sambon om att få med sig ett par extra skivor till jobbet. Hans diabetesjuka kollega hade nämligen börjat snegla lite väl lystet på sambons frukostmackor… Lite senare samma dag ringde telefonen: »Kan du maila receptet på nötbrödet?« Det hade alldeles uppenbart fallit i god jord och nu skulle det hem och bakas. Mannen i fråga var visserligen inte den som brukade baka, men att röra ihop det där skulle han nog klara av trodde han. Numera är de alltså två kollegor som äter nötbröd till frukost om morgnarna, även om den diabetessjuka klagar en liten smula på att han får kolla blodsockret lite oftare, för han ligger mycket lägre än han brukar. En ganska logisk konsekvens av att minska på mjölmaten men inte på insulinet…

För att ytterligare späda på den här historien så kom sambon hem häromveckan och berättade att kollegan varit på besök hos diabetesmottagningens dietist. På något vis hade det fallit sig så att de börjat prata om kollegans lite förändrade frukostvanor och att han hade hittat ett bröd som var väldigt annorlunda och som inte alls verkade påverka blodsockret på samma sätt som vanligt bröd. Ju mer han berättade desto mer intresserad blev dietisten och innan besöket var över så hade receptet bytt ägare ännu en gång. Med lite tur kommer det alltså att komma många fler diabetiker till godo framöver!

Jag tar mig friheten att bjuda på receptet här nedan, även om jag inte kan ta åt mig äran för det. Det blir en stöddig limpa som väger en bit över kilot och påminner ganska mycket om ett sådant där klassiskt tyskt rågbröd med hela kärnor – rejält med tuggmotstånd alltså. Skär det i tunna skivor och njut med ett gott pålägg.

Och du – var beredd på att vänner och bekanta kommer att be om receptet! ;-)

notbrod

Nötbröd, 1 form
100 g valnötter
100 g hasselnötter
100 g sötmandel
100 g krossade linfrön
100 g skalade sesamfrön
150 g pumpakärnor
150 g solroskärnor
ev. 75 g sultanrussin
1 tsk salt
100 g olivolja (1 dl)
6 (stora) ägg

  • Sätt ugnen på 160° och klä en avlång bakform med bakplåtspapper.
  • Ställ en stor bunke på köksvågen och väg upp angiven mängd av de olika nöt- och frösorterna. Nollställ mellan varje sort så att du inte kommer av dig.
  • Vill du ha russin i brödet så tillsätter du även dem.
  • Väg upp även olivoljan (på så vis sparar du disk!) och tillsätt saltet.
  • Ta bunken av vågen, knäck ner äggen och blanda alltsammans riktigt ordentligt. (Vet du med dig att du har väldigt små ägg kan du behöva tillsätta ett extra för att brödet ska hålla ihop.)
  • Häll upp smeten i formen och släta till ytan.
  • Grädda i 60 minuter.
  • Ta till sist upp den färdiga limpan och låt den svalna på galler eller en träskärbräda. Bakar du sent på kvällen som vi ofta gör kan den gärna svalna inlindad i en handduk fram till frukosten.

27 reaktioner på ”Det oumbärliga nötbrödet (Paleo/LCHF)

    1. Det är verkligen riktigt gott Birgitta, och så väldigt enkelt att göra. Dessutom håller man sig mätt lääänge och sådant tycker vi ju om! ;-)

  1. Jaa, detta är ett kanongott bröd. Jag skär det i skivor efter att det har svalnat och fryser in. Lätt och bara ta fram några och tina. Det kallas också för Stenålderbröd.

    1. Tack för din kommentar Vivi! Jag har inte haft några problem med att brödet inte håller ihop, trots hela nötter, och tycker att det är lite av fördelen med det – att det går så sabla snabbt att slänga ihop, och så blir det så himla fina skivor. Men självklart kan man hacka nötterna också, om man tycker att det blir bättre. Gott lär det bli oavsett!

  2. Har inga pumpafrön hemma och har tänkt baka, kan jag ta chiafrön ist?

    1. Chiafrön suger så himla mycket vätska så det vågar jag inte lova på rak arm. Däremot kan du ha i mer av solroskärnor och sesamfrön t ex för att kompensera. Även lite extra nötter borde funka. Huvudsaken är att du ersätter med motsvarande mängd, 150 g.
      Lycka till med baket!

  3. För första gången på väldigt många år så håller mig mätt mer än en timme, att brödet är gott som tusan är bara en stor bonus. Tack för att du la ut receptet!! :) Utöver detta så har jag fått mig en tankeställare angående mat överlag så du ska även ha ett stort tack för att du länkade till ”Under vårt tak” :)

    1. Åh, vad härligt att höra A! Kul att du gillar brödet, men långt mer fantastiskt att du fått en annan syn på mat. Och visst är Under vårt tak en underbar inspirationskälla?

  4. Såg ju sååååå gott ut!
    Men en liten fråga… Tål varken valnötter eller hasselnötter… Hur kan jag göra då??

    1. Tål du någon sorts nötter? Bara att byta ut mot samma mängd i så fall. Alternativt så gör du på 300 g mandel om du tål det, vilket jag gissar. Eller 200 g mandel plus ytterligare 100 g stora frön (t ex pumpa/solros/melon). Alla varianter borde funka fint. :-)

  5. Jag gillar inte ett enda lchf bröd har testat baka. Meeeen älskar frön och nötter så detta måste prövas. En fråga, ägg är inte min favorit…..blir de väldigt äggigt i smaken?

    1. Jag vågar ärligt säga att det inte smakar det allra minsta ägg! Lovar! Äggen är bara till för att limma ihop alla frön och nötter. Våga prova, så håller jag tummarna för att du blir nöjd Sofia.

Lämna en kommentar