Kryddig morotslimpa med valnötter

Döm om min förvåning när jag häromdagen förstod att mina »Mästerliga fröpuckar« hade krupit fram ifrån det förflutna och fått nytt liv i LCHF-forum på nätet. Ja, mina och mina… de marknadsförs visserligen som »Matgikens fröpuckar« nu men det recept jag publicerade den där sommardagen för två år sedan är det faktiskt Ulrika Davidsson som ska ha äran för, inte jag.

Hursomhelst, om vi återvänder till nämnda fröpuckar så har det i ovan nämnda forum framförts två synpunkter, förutom att de är väldigt goda. Den första är att morötterna gör att kolhydratinnehållet drar iväg. Nu får jag erkänna att jag faktiskt aldrig ens har räknat på det. För mig är det en av de stora fördelarna med att äta på det sätt jag gör, att jag slipper räkna, väga, stressa. Men jag har all respekt för att andra, ofta nybörjare och/eller kraftigt överviktiga, gör det. Vi är alla olika och har olika förutsättningar. En fröpucksfantast provade till och med att ersätta morötterna med zucchini för att få ner kolhydraterna, och visst blev det bröd ändå – men enligt uppgift inte lika gott.
Den andra synpunkten är att det borde gå att baka ut dem som en limpa för att spara lite tid och arbete i köket.

Problem är till för att lösas och synpunkter är den bästa grunden för förändring och förbättring. Så låt mig nu presentera »Kryddig morotslimpa«. Ett saftigt bröd med fyllig smak av valnöt och härliga kryddor som påminner en smula om en klassisk filmjölkslimpa, dock utan de galna mängderna sirap. Den vakne läsaren reagerar kanske för att mängden morötter är exakt densamma som tidigare. Tricket nu är att varje limpa ger många skivor, därmed blir det faktiska kolhydratintaget inte så stort (om man inte glufsar i sig tio skivor vill säga). Jag fick ut hela 28 skivor av min limpa, och då hamnar varje skiva på lite drygt 2,5 g kolhydrater. Överkomligt!

Morotslimpa på ett fat

Kryddig morotslimpa med valnötter, 1 limpa
300 g morötter
1 dl mandel (60 g)
1 dl valnötter (45 g)
2 dl solrosfrön (110 g)
2 dl pumpakärnor (115 g)
1 dl hela linfrön (65 g)
2–3 tsk malda brödkryddor
1/2 tsk salt
4 stora ägg
2 msk olivolja (30 g)

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Klä en avlång bakform med bakplåtspapper.
  • Skala morötterna, plocka fram matberedaren och riv morötterna fint. Lägg över dem i en stor bunke.
  • Byt bort rivskivan till förmån för knivarna och mixa mandel och valnötter riktigt fint, nästan som till mjöl. Blanda ner i morötterna.
  • Mixa solros-, pumpa- och linfrön lika fint och blanda med det andra i bunken.
  • Tillsätt brödkryddor och salt.
  • Knäck i äggen och blanda sedan väl.
  • Klicka ner smeten i formen och jämna till ytan med en slickepott doppad i kallt vatten. Strö eventuellt på lite extra frön för syns skull.
  • Baka i nedre delen av ugnen i 60 minuter. Limpan jäser inte det allra minsta, men det är helt i sin ordning!
  • Lyft upp den färdiggräddade limpan ur formen och låt den svalna på ett galler, en träskärbräda eller inlindad i en handduk. Låt den gärna kallna helt innan du skär i den.
  • Brödet går alldeles utmärkt att frysa, förslagsvis i skivor som du kan ta fram allt eftersom och tina i brödrosten.

Lämna en kommentar