Grön bönsoppa med pepparrotskräm

Så här när hösten anlänt och mörkret hinner sänka sig innan det är dags att äta middag börjar soppa kännas som ett mysigt matval igen. Soppa är en fantastisk rätt om du frågar mig, en riktig kameleont som passar lika bra som förrätt på en nyårsmiddag som en ruggig torsdagkväll. En soppa värmer och piggar upp den som är frusen, trött eller förkyld, den räcker till många och kan lagas på nästan vad som helst som råkar finnas hemma.

Just den här gången ekade det ganska tomt i både kyl och skafferi så jag fick bege mig till frysen på skattjakt. Haricots verts försöker jag alltid att ha hemma eftersom de funkar till det allra mesta, och den här gången hittade jag även en halvfull påse gröna ärtor som blivit över efter den senaste tidens barnmatstillverkning. Ärtor och bönor innehåller visserligen lite mer kolhydrater än många andra grönsaker men är fullproppade med nyttigheter och innehåller bland annat höga halter folat, en b-vitamin som är nödvändig för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av röda blodkroppar. Brist på folat/folsyra ger blodbrist och vi behöver alla vår dagliga dos, men gravida kvinnor behöver extra mycket folat för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten.

Jag hade turen att även hitta en burk med hemkokt kycklingbuljong från en Bosarpkyckling under min räd i frysen. Självklart vinner soppan på hemkokt buljong, men har du inte det så funkar en bra kyckling- eller grönsaksbuljong från tärning/pod eller burk naturligtvis bra den med.

Soppan räcker till fyra hungriga som huvudrätt, eller till åtta förrättsportioner.

Tallrik med grön soppa

Grön bönsoppa med pepparrotskräm, 4 eller 8 portioner
50 g smör
1 liten purjolök (100 g)
1 vitlöksklyfta
450 g frysta haricots verts
250 g frysta gröna ärtor
1 liter kycklingbuljong
1 msk vit balsamvinäger
salt och svartpeppar från kvarn

2 dl crème fraîche
1 msk färskriven pepparrot
salt

  • Börja med pepparrotskrämen så att den får stå och mogna medan soppan blir färdig. Vispa crème fraîchen hård med elvisp och vänd ner pepparroten. Smaka av med salt.
    Om du vill spara tid och disk kan du naturligtvis hoppa över vispandet, men då blir krämen lite lösare i konsistensen. Ställ i kylskåpet till servering.
  • Dela purjolöken på längden och skölj den ren från eventuell sand. Skär den i grova bitar.
  • Hacka vitlöken.
  • Sätt en rejäl kastrull på spisen och låt den bli varm. Låt smöret smälta och lägg sedan ner purjolöken och vitlöken och låt dem fräsa ett par minuter utan att få färg.
  • Tillsätt haricots verts och ärtor – direkt från frysen funkar bra – och slå sedan på buljongen. Låt allt koka upp och sedan koka lugnt och försiktigt i fem minuter så att ärtor och bönor blir mjuka.
  • Ta av värmen och mixa soppan slät med stavmixer.
  • Tillsätt balsamvinäger och smaka av med nymalen peppar och salt. Om du använder köpt buljong behövs kanske inget salt alls, medan jag fick tillsätta en hel matsked innan jag var nöjd. Smaka dig fram!
  • Servera soppan med en klick pepparrotskräm.
4 reaktioner på ”Grön bönsoppa med pepparrotskräm

  1. Hej, Grönbönsoppa var mycket goda. Jag
    gjorde soppan till lunch och både min man och jag tyckte mycket att soppan var super goda.

Kommentera

