Torsk med krämigt fetaosttäcke

Hemkommen från ett härligt påskfirande ”hemma” i Jämtland var det igår åter jobb och vardag som gällde, och det kräver snabblagade middagsprojekt. Ett paket torsk från frysen, en förpackning fetaost och ett blomkålshuvud. Det var huvudingredienserna i den här snabba fiskrätten. Enkel, men väldigt god. Hade jag haft kalamataoliver i kylen hade det nog åkt på några sådana också.

När jag gör gratänger eller annan mat med mycket sås, tycker jag att det blir lite väl mycket barnmat över det hela om man äter gräddigt blomkålsmos till. Ett tips är att istället koka blomkålen mjuk, slå av vattnet och mixa den med bara en rejäl smörklick och salt och peppar. På så vis får du ett fast och gott mos som funkar bra som tillbehör även till såsig mat.

Det tål att upprepas – använd en riktigt bra, äkta fetaost!
FOTO: little blue hen, CC BY

Torsk med fetaosttäcke, 3 portioner
400 g MSC-märkt torsk
100 g fetaost
2 dl crème fraiche
havssalt
svartpeppar från kvarn
smör till formen

  • Sätt ugnen på 200°.
  • Skär det frusna eller halvtinade fiskblocket i centimetertjocka skivor.
  • Smörj en liten ugnsform och lägg ner fiskskivorna lite omlott.
  • Salta och peppra ganska generöst.
  • Smula ner fetaosten i en bunke och blanda den med crème fraichen. Slå krämen över fisken.
  • Sätt in formen i ugnen tills fisken är klar. Det tar 20-30 minuter, lite beroende på hur tinad fisken är. Med djupfryst fisk behövdes 30 minuter.
  • Servera med blomkålsmos och en grönsallad.
10 reaktioner på ”Torsk med krämigt fetaosttäcke

    1. Inte mycket att fota, oansenligt vit som den blev, men ack så god i sin enkelhet och lätt att dubbla (tredubbla??) om man är många. ;-)

  1. Blir det dåligt om fisken är helt tinad? Den kanske blir för seg/hård kan jag tänka mig.

    1. Hej Anders! Det går jättebra att använda tinad eller färsk fisk! Anpassa bara tillagningstiden. 15-20 min borde räcka. Känn med en sticka. Rå fisk är svår att sticka igenom. Möter stickan inget motstånd är fisken klar.

  2. Idag gjorde jag ditt tips om fisk i ugn med fetaost och CF. Det blev gott. Jag strödde på lite hackad persilja och kokade brocolli till. Det blev som vårvintern, lite vitt och lite grönt med lite vattnigt i botten.

    1. ”Lite vitt, lite grönt med lite vattnigt i botten” lät väl inte som någon succé direkt, skratt! Just om man använder sig av frusen fisk och den inte riktigt tinat och hunnit rinna av så kan det ju bli väl blött i formen. Nåja, hoppas att det smakade bättre än det lät i alla fall. ;-) Och tack för din kommentar!

  3. Det blev gott och såg bra ut. Inte alls blaskigt. Jag avsåg att det skulle vara en poetisk kommentar.

    1. Jodå, jag anade poesin. ;-) Och som den här vintern sett ut så var det rätt mitt i prick också. Grönt och vitt om vartannat, och lite blött däremellan!

Kommentera

