Broccoligratäng med lax och fetaost

Snart fredagkväll och ni vill förmodligen ha tips på något lyxigt och snabblagat att njuta i tv-soffan framför Idol eller På spåret, har jag rätt? Hoppas inte, för jag envisas med att pracka på er mina evinnerliga vardagsräddare. Den här goda gratängen kom till en stressig eftermiddag i veckan och även om den inte hamnar på bordet just ikväll så kan den kanske komma väl till pass en annan dag.

Trevlig helg!

Broccoli, lax & feta – en oväntat bra smakkombination!

Broccoligratäng med lax och fetaost, 4 portioner
425 g fryst ekologisk broccoli
100 g kallrökt lax
150 g fetaost (äkta grekisk, ingen mesig komjölksvariant!)
6 stora ägg
2 dl grädde
1 tsk salt
svartpeppar från kvarn
1–2 dl riven ost

  • Sätt ugnen på 200° det första du gör, resten går nämligen fort.
  • Skär laxen i små bitar och fördela ut den, broccolin och fetaosten i en ugnsform.
  • Vispa ihop ägg, grädde, salt och rejält med svartpeppar och slå blandningen över det andra.
  • Strö slutligen över riven ost och sätt därefter in gratängen i ugnen i 45–60 minuter tills den fått fin färg och stannat.

4 reaktioner på ”Broccoligratäng med lax och fetaost

    1. Välkommen hit Farmor Kaisi, och tack för din kommentar. Håller tummarna för att både du och barnbarna blir nöjda imorgon! :-)

  1. Förra veckan blev jag klar med en sajt som listar inägg från LCHF-bloggar, YouTube och samtliga tidningar. Vore kul om du ville ta en titt om jag har glömt någon viktig blogg:

    LCHFbloggar.se

    1. Hej Stefan! Vilket trevligt initiativ. :-) Jag tackar och bockar för att jag får vara med, och lovar att återkomma om jag kommer på fler som borde vara listade.

Lämna en kommentar