Vilken majonnäs är godast?

Majonnäs är något jag använder mycket här hemma. Som bas i kalla såser och dressingar, till godaste äggröran, i en ost- och skinkrulle, i fröbröd. Listan kan göras lång. Därför blev jag glad när testföretaget Smartson undrade om jag ville vara testpilot och prova någon av  Hellmans produkter. Så bra, tänkte jag, de har ju en stor burk majonnäs i sitt sortiment. Sådan där klassisk, amerikansk majonnäs. As good as it gets, typ.

När burken kom kokade jag ett par ägg, lade upp en sked Hellmans på ena sidan assietten och en sked av min vanliga trotjänare, Kavlis ekologiska majonnäs, på den andra sidan för att ha något att jämföra med. Först tittade, luktade och smakade jag på dem en och en, därefter smakade jag till ägget. Här är det högst ovetenskapliga resultatet:

Kavlis och Hellmans majonnäs
Startfältet – Kavli vs. Hellmans

Innehåll
Hellmans: Rapsolja, vatten, ägg och äggula*, ättika, citronjuice, salt, socker, arom, antioxidationsmedel (E 385), färgämne (paprikaextrakt).
(*från frigående höns.)
Kavli: Veg. olja (raps*), äggula*, vatten, vitvinsvinäger*, socker*, senap*, salt (0,7%), stabiliseringsmedel (E412), vitpeppar*.
(Alla markerade med * är KRAV-godkända råvaror.)

Doft
Hellmans: Liten, svag doft. Stickig. Påminner om ättika.
Kavli: Stor, fyllig doft. Påminner om mjuk och rund balsamvinäger.

Smak
Hellmans: Oj, väldigt hög syra. Tunn smak. Smakar egentligen inte mycket alls, annat än ättika.
Kavli: Fyllig smak, precis som doften antydde. Rund och krämig.

Konsistens
Hellmans: Märklig, nästan aningen grynig.
Kavli: Krämig, tjock och kladdig.

Slutsats
Oj, vilken besvikelse det här blev! Majonnäsen med stor »M« föll mig inte alls i smaken och när äggen var slut på tallriken så låg Hellmans-klicken kvar på kanten. Jag ville inte ens äta den. Smakmässigt vinner Kavlis ekologiska majonnäs med hästlängder! Däremot känns det både synd och onödigt att den ska behöva innehålla guarkärnmjöl som förtjockare. Även om det inte verkar vara något farligt eller skadligt ämne (om man inte är allergisk mot ärtor, bönor eller jordnötter, då det kan ge en överkänslighetsreaktion!) så hör det inte hemma i ett majonnäsrecept. Trots det kommer jag ändå att fortsätta köpa Kavlis ekologiska majonnäs även i fortsättningen, för att ha en räddningsplanka de dagar när jag inte hittar tid eller lust att göra egen. Hellmans majonnäs har däremot ingen plats i min matkasse, om de inte gör om receptet förstås.

Har du smakat, vad tycker du?

24 reaktioner på ”Vilken majonnäs är godast?

  1. Har testat mig igenom de flesta majonäser på marknaden och jag tycker som du att Kavli`s ekologiska är bäst. Hellman`s är överreklamerad. Imorse åt jag en frukost bestående av tre hackade hårdkokta ägg, räkor och majonäs blandat. Det är en frukost man står sig på till sen eftermiddag.

    1. Välkommen hit Solblomma och tack för din kommentar! Räkor, ägg och majonnäs är en ljuvlig kombination, det tycker jag med. :-)

  2. Själv tycker jag att Hellman’s smakar alldeles för mycket rapsolja jämfört med de andra sorterna. Men jag tycker att Hellman’s generellt har ganska bra produkter om man väljer att köpa sina dressingar och så :)

    1. Tack för din kommentar Jimmie, och för tipset. Köper sällan såser men bra att veta att Hellmans funkar bra om nöden kräver. ;-)

  3. Hittade ett recept på nätet – Åse 56 kilo tror jag – på hemgjord majonnäs som var väldigt enkelt och väldigt gott! Alla ingredienser kylskåpskalla!! 1 helt ägg, 2 dl neutral olja, 1-2 tsk dijonsenap, 1 msk pressad lime, salt, peppar, ev andra kryddor. Jag tog vitlökspulver och chilipeppar. Det bästa med den var att det inte handlade om att dutta i olja droppvis utan allt läggs i mixerbägare/MB och sen kör man i 30 s till 1 minut, Klart! :-) Lime ger en en mycket mildare och godare syra än vinäger, tycker jag. :-) Dessutom tilltalar det att man kan använda hela ägget…

  4. Haha och jag tycker mest om Hellmans men det tror jag beror på att jag började äta majonnäs när jag bodde i england och då var det ju hellmans jag åt! Och sen har jag fortsatt köpa det här i Sverige, om jag inte orkar göra min egen.

  5. Av ”köpemajonnäserna” tycker jag att Kavlis Delimajonnäs är godast och den som smakar mest likt hemgjord. Finns i kyldisken då den inte innehåller konserveringsmedel eller andra konstigheter. Innehåll: Veg.olja (raps), äggula (8,5%), vatten, ättika, socker, senap, salt, vitpeppar.

    1. Tack för kommentaren Ti, och välkommen hit! Jag håller med dig om majonnäsen, delimajonnäsen är riktigt bra. Gillar den med vitlök.

    1. Åh, det där var något helt nytt för mig, men jag älskar brynt smör så det måste tvelöst provas! :-) Tack för tipset, R i USA!

  6. Nu är inte jag så jätteförtjust i majonnäs överhuvudtaget, men om jag ska äta det föredrar jag helt klart Hellmans De andra smakar ”plast” :).

  7. har inte tittat in på din blogg på evigeheter! men nu sitter jag äntligen här och bara VILL laga mat och baka chokladbollar! SÅ mycket bra och roliga recept! och receptet på taco-krydda – THANX :D

    1. Åh, det var precis vad jag behövde höra efter ett par veckors bloggtorka. Härligt att kunna inspirera — och tack för inspirationen jag fick i retur! :-)

  8. Hittade hit via Kostdoktorn. Mycket trevlig läsning. När det gäller majonäsen så älskar jag Hellmanns.

  9. Jag håller med dig. Hellmanns gillar jag inte alls utan i så fall blir det Kavli till bl.a frukosten. Gör egen också och det är ju lite roligt nu när jag äntligen har lärt mig hur man gör.

    Fin och intressant blogg du har!

  10. Jag tycker generellt Hellmans har bättre smak dock passar den inte till allt, till exempel skaldjur föredrar jag annan majonäs.

  11. Varför smakade ni inte Findus Äkta Majonnäs på burk. Den enda majonnäs som ska kunna kalla sig äkta, av min smak att dömma. Hästlängder före både Kavli och framför allt Hellmann’s.

    1. Tack för din kommentar Filip. I det här fallet var det helt enkelt så att det var just Hellmans och Kavlis ekologiska jag hade hemma. :-)

Kommentera

