Jag – en fuskare!

»Åh, vad skönt att höra att ni också fuskar!« sade svägerskan när vi träffades härom veckan och jag suckade över det där vanliga – mycket att göra på jobbet, för lite tid på hemmaplan, dålig matfantasi och nödlösningsmiddagar.

Fusket syftade förstås på maten och hon lät riktigt lättad över att den uppmålade bilden av undertecknad krackelerade. För sitt inre såg hon förmodligen hur jag varje vardagskväll står framför spisen, iförd nypolerad hemlagatgloria, och rör i  en gryta som jag sedan serverar hennes lyckligt lottade bror. Vällagat och närproducerat. Men så ser det ju förstås inte ut i verkligheten. Även om jag är en stark förespråkare för bra mat lagad från grunden så är jag ingen övermänniska som alltid hinner rodda i ordning ett långkok och ibland är de älskade buffertlådorna i frysen ohjälpligt slut.

Sådana dagar är det tur att affären finns. Sallad, tomat, lite rökt lax, ett kokt ägg, avokado och en rejäl klick skagenröra (välj gärna den med minst vidrig innehållsdeklaration!) blir en alldeles utmärkt nödmiddag. Eller som idag, nödlunch.

Vad brukar du fuska med?

God och mättande snabblunch!
2 reaktioner på ”Jag – en fuskare!

  1. Har jag riktigt bråttom på kvällen fuskar jag genom att ta nån av frysens lunchlådor. Annars tycker jag att du har ett fantastiskt bra fusktips, det där är ju GOTT!!

    Omelett är vanligtvis frukost, men ibland kan det även få agera middag, snabbt och smidigt!

    När jag såg din rubrik trodde jag först du syftade på avsteg från lågkolhydratsmat. Det gör jag vid riktigt vällagad mat när det känns värt de ev. biverkningarna…

    1. Själv har jag en patetisk svaghet för napoleonbakelser… Unnar mig en någon gång ibland, och njuter av varenda tugga. Mår tack och lov rätt bra på dem, men så är de ju fullproppade med grädde också… ;-)

Kommentera

