Grötfrukost

Godmorgon på er! Det är den tredje devember, gräsmattan utanför fönstret lyser grön och regnet piskar ner på tvären. Dessutom är jag gräsänkling. Det är inte utan att livet känns en smula upp och ner.

Upp och ner kändes det också när jag läste om LCHF-gröt hos Njutmat – hur sjutton kan det vara möjligt? Nyckeln visade sig som så många gånger förut vara ägg, den här gången i sällskap med kruskakli. Men vad nu, tänker du säkert. Kruskakli är ju just spannmål och det är det vi brukar undvika. Visst är det så. Kli är helt enkelt skaldelarna från spannmålet, och innehåller ungefär 25 kolhydrater per 100 gram. Det fiffiga är att det nästan inte väger något. En halv deciliter väger max tio gram, och följaktligen ger den angivna mängden kli i receptet inte mer än 2,5 kolhydrater/portion. Det fungerar för mig. Är du superdupernoga med kolisarna så vet jag att Mariann har testat att använda kokosmjöl istället. Själv är jag inte jätteförtjust i kokosmjölet, men där är vi ju alla olika. Idag ville jag höja julstämningen lite extra och tillsatte kanel till gröten, men den kan förstås uteslutas.

Mätt i magen ska jag nu passa på och jobba ett par timmar innan jag packar in mig och hundarna och åker iväg och köper färg i ovädret. Fick ett infall igår kväll och började minirenovera badrummet bara för att upptäcka halvvägs att färgen inte kommer att räcka. Typiskt!

Ha en fin lördag!

Mättande LCHF-gröt med kanel och svarta vinbär.

LCHF-gröt, 1 rejäl portion
2 ägg
0,5 dl dinkelkli/kruskakli
1 msk pofiber
0,5 dl grädde
en nypa salt
0,5 tsk kanel
1 msk smör

  • Blanda allt i en liten kastrull. (Jag slänger alltså även i smörklicken här, den smälter så snart det hela börjar bli varmt.)
  • Ställ kastrullen på spisen på svag värme och rör hela tiden så att det inte bränner eller blir grynigt. När äggsmeten blir så varm att den börjar ryka och bli lite skummig är det nära. Fortsätt att röra noga tills det hela fått traditionell grötkonsistens.
  • Häll genast upp på tallrik, och servera med bär eller lite sylt och en skvätt grädde eller gräddmjölk.
8 reaktioner på ”Grötfrukost

  1. Hej
    Som relativt ny lchf-are saknar jag min havregrynsgröt.Har provat olika sorters recept .Men det är ju alltid ägg i alla så nu undrar jag kan man utesluta äggen i ditt recept och få en mer ”grötliknande” smak

    1. Hmm… Nä, äggen behövs tyvärr även i den här gröten. Det är de som gör att den tjocknar, förutom att de bidrar med viktiga proteiner och mycket annat bra. Har du provat den? Jag tycker faktiskt att den smakar förhållandevis lite ägg, kanelen döljer en del och klit ger ”grötig” konsistens.
      På den tiden jag åt havregrynsgröt så blandade jag faktiskt ner ägg på slutet för att höja proteinhalten. Det smakar rätt gott, en aning pannkaka… Och den här smakar faktiskt lite snarlikt.
      Som sagt, prova om du inte har gjort det. Har du provat så tycker vi helt enkelt olika. ;-)
      Tack för din kommentar förresten! :-)

  2. Första gången jag kikade in på din blogg idag. Super fin och mysig och kanon recept! Ska baka valnöttsbrödet imon :) keep up the good work!

    1. Välkommen hit Elisa, och tack för din kommentar — och för berömmet! :-) Blev tokglad! Hoppas att du blir nöjd med valnötsbrödet. Prova gärna att rosta det, blir väldigt gott!

  3. Undrar om man kan byta ut kruskakliet mot havrekli? Jag har under drygt 40 år ätit havregrynsgröt till frukost och vill gärna fortsätta. En liten fråga till vad är po-fiber?

    1. Hej Ann-Christin och tack för din kommentar. Prova du att byta ut kruskaklit mot havrekli, det torde funka utmärkt. Pofiber hittar du på den glutenfria hyllan i mataffären. Det är en fiber från potatisbetan. Kolhydratfattig och väldigt praktisk som mjölsubstitut.

  4. Hej,

    Provade gröten i morse efter en runda, otroligt god:)
    Nu dubblade jag äggen ökade lite på resterande ingredienser
    toppade med osockrade blåbär.

    Tack för ett gött recept.

    1. Hej Antero! Kul att du gillade gröten! Önskar att det vore jag som kommit på den men vissa idéer är så bra att man helt enkelt får glädjas åt att kunna sprida dem vidare. ;-)

Kommentera

