Vilket valnötsbröd!

Vad tyckte du extra mycket om som barn? Själv minns jag mammas snabblimpa som helt ljuvlig. En sådandär simpel filmjölkshistoria med grahamsmjöl, sirap, brödkryddor och bikarbonat som tog fem minuter att röra ihop. Jag kunde äta hur många skivor som helst, vilket i och för sig inte är någon bra värdemätare – bröd har tyvärr alltid varit min svaga punkt. När klasskamraterna sprang till affären på rasten och köpte godis eller fikabröd, köpte jag hellre en fralla och åt rätt upp och ner. Men det är en annan historia.

Nu ska jag istället berätta att jag har hittat ett LCHF-vänligt bröd som banne ger mig precis samma smakupplevelse som barndomens filmjölkslimpa. Fast med den viktiga skillnaden att jag kan nöja mig med att äta en skiva, en härlig bieffekt av att utesluta sirap och spannmål!

1000 tack till Lasse på bloggen Ordinationer som har finslipat receptet till fulländning. Trots mitt ivriga experimenterande i köket är det faktiskt inget jag vill förändra. Det är snyggt, gott, mättande och med härligt brödig konsistens. Vad mer kan man begära?

Receptet nedan är alltså Lasses, inte mitt. Äras den som äras bör. Och gör gärna ett besök på Lasses fina blogg, originalreceptet med en himla massa tips för det perfekta resultatet hittar du här. Kolla särskilt in den mycket pedagogiska beskrivningen av hur man bäst klär formen med bakplåtspapper. Överkurs? Knappast. Jag satte den använda formen rakt in i skåpet utan att passera diskmaskinen. Tips som sparar disk gillas skarpt! ;-)

Dagens frukostmacka!

Lasses valnötsbröd, 1 limpa
4 dl krossat eller helt linfrö (200 g)
2 matskedar Fiber Husk
2 teskedar bakpulver
1½ tesked salt
1 matsked brödkryddor (fänkål/kummin/anis – hela frön eller malda)
4 dl valnötter (ca 150 g)
250 g kesella (en burk) helst med högsta fetthalt
6 ägg
2 dl vatten

  • Sätt ugnen på 175°.
  • Klä en brödform på cirka 2 liter med bakplåtspapper.
  • Kör linfrö i en kraftig mixer, typ kannmixer, till ett fint mjöl.
  • Blanda linfrömjölet med fiberhusk, salt, bakpulver, brödkryddor (gärna nystötta!) och valnötter i en bunke.
  • Vispa ihop ägg, kesella och vatten i en annan bunke, och rör sedan ner blandningen i de torra ingredienserna tills det blir en slät smet. (Smeten tjocknar ganska fort, vilket är helt i sin ordning.)
  • Häll/klicka i smeten i formen. Skaka gärna formen lite så att det inte blir några luftfickor i botten, och släta till ytan.
  • Baka av i nedre delen av ugnen i 80 minuter.
  • Stjälp sedan upp brödet ur formen och låt det svalna invirat i en handduk så blir ytan torr och fin.
  • Skär i skivor och njut!
  • Brödet går utmärkt att frysa, förslagsvis färdigskuret, och blir som nybakt om du tinar det i brödrosten.

 

6 reaktioner på ”Vilket valnötsbröd!

    1. Hela valnötter är tanken. Du kan bryta dem i grova bitar först om du vill, men det behövs faktiskt inte. De är lätta att skära igenom med en brödkniv när brödet är färdigt.

Lämna en kommentar