Det vete katten!

Senare i vår kommer hjärtläkaren William Davis omdiskuterade bok Wheat Belly ut på svenska under titeln Brödberoende – Hur vetet gör dig fet och skadar din hälsa. Jag är minst sagt nyfiken!

»William Davis amerikanska erfarenheter påminner om Annika Dahlqvists och Andreas Eenfeldts svenska« står att läsa i presentationen och i aprilnumret av tidningen Må Bra finns en artikel om Davis och hans teorier om vetets dåliga sidor. Naturligtvis nedtonade av den nutritionist som kallats in som expert och motvikt, men ändå.

Vitt bröd eller fullkornsbröd? Same shit, different name! FOTO: Leo Reynolds

Det vanliga motargumentet när någon smutskastar svenskens älskade mackor brukar vara att det är skillnad på bröd och bröd. Vitt bröd är usch och fy, medan fullkornsbröd är rena hälsokosten. Dr Davis håller inte med.

Förr rekommenderade man 6–8 skivor bröd om dagen. Numera skulle jag rekommendera 6 till 8 dagar mellan varje brödskiva, oavsett vad det är bakat av. (Dr. William Davis)

Just bröd har varit min last så länge jag kan minnas. Jag kan minnas hela min barndom utifrån just bröd: Mammas vänskapsbröd, russinbullarna på badutflykten, sirapslimpan hos moster, tekakorna hos byns konditori och de ljuvliga tunnbrödmackorna på sommardanserna runt om i Jämtland. Jag åt och njöt, helt utan kontroll.

När det kom till bröd fanns – och finns – det verkligen ingen botten i mig. Därför är jag glad över att det numera faktiskt funkar för mig att äta en LCHF-smörgås emellanåt. Jag brukar baka Birgittas goda fröknäcke, formfranska, valnötsbröd eller dessa underbara halloumibullar. Alla helt utan vete – och med en väldigt glad mage som följd! :-)

Äter du bröd?

10 reaktioner på ”Det vete katten!

  1. Tack för länkar och ett fint inlägg. Den boken står på inköpslistan. Var också ett riktigt brödmonster förr, nu njuter jag en och annan LCHF-smörgås ibland, vilken skillnad det gjort för min mage och kropp.

    Ät, njut och må gott i Påsk :)

    1. Tack själv Birgitta för alla användbara recept. Har precis svalt sista tuggan av ditt nya fetaostbröd på tåget hem till Jämtland och påskfirandet. Riktigt gott det med!
      Önskar dig en riktigt glad och trevlig påsk!

  2. Har genom uteslutningsundersökning utförd i samarbete med en (mycket duktig!) dietist, kom jag fram till att det är stärkelse jag inte tål…så allt bröd går bort. Då jag inte heller tål nötter/mandel/husk eller annat med fibrer i, så är det endast SSS ostbröd som funkar. Jag var också en ”brödoman” i mitt tidigare liv – skönt att slippa problemet det gav! :-)
    Glad påsk!

    1. Härligt med en bra dietist och ännu härligare att ni kom fram till vad felet var. Ostbröd är inte fy skam det heller! ;-) Det är ju så skönt med en snäll mage!
      Glad påsk!

  3. Jag äter inte heller bröd. Någon sällsynt gång gör jag ett lchf-bröd. Äter glutenfritt sedan länge och brödfritt sedan några år, trivs och mår väldigt bra så. Många människor får inte ihop det där med brödfritt, jag får ofta frågan ” men vad äter du till frukost, det måste bli enformigt och tråkigt med ägg och bacon jämt”. Öh, ja det är väl också en vanlig föreställning att lchf/paleo mat bara är ägg och bacon, det finns så mycket mer lågkolhydratmat på frukostmenyn. Jag tycker det är enformigt med bröd till frukost varje morgon :-). Boken wheat belly läser jag nu, den är grymt bra, också intressant att följa wheat belly på Facebook och dr Davis blogg och lyssna på intervjuer med honom på youtube, rekommenderas varmt.

  4. Innan jag skippade kolhydraterna (lite mer än ett år sedan) var jag en riktig mackoman. Jag sa alltid att jag skulle kunna skippa allt annat och leva på mackor – och pasta. Nu vet jag ju att det går alldeles utmärkt att klara sig utan mjölmat och magen tackar mig för det – i alla fall på insidan, utsidan ser ut ungefär som förut :/ . Jag bakar också fröknäcke och även sesambröd och två-minuters-bröd – det ÄR gott med en macka ibland :).

    1. Hej EvaCecilia och tack för din kommentar. Känner igen mig i din beskrivning. Både om mackomanin men också om den snälla, om än inte platta, magen. Tack och lov är ju det viktigaste att må bra. Vi får försöka att nöja oss med det! ;-)

Kommentera

