LCHF-formfranska & träningspremiär

Äntligen har jag kommit igång med träningen igen! Mjukstartade i onsdags med ett yogapass, det första någonsin, och blev blixtförälskad men också pinsamt medveten om hur osmidig och svag jag är. Så igår tog jag modet till mig och snörade på spinningskorna. Det var en smula nervöst. Spinningpassen brukar vara tuffa och jag är envis som synden – en farlig kombination när kroppen är ovan och konditionen obefintlig. Men oj vilken härlig överraskning jag fick!

Efter ett drygt år på konsekvent LCHF så svarade kroppen bättre än någonsin. Visst slet jag, visst var pulsen hög och visst var jag svettig (det är ju hela poängen!) men benen var baske mig pigga – hela passet igenom. Det ska bli så intressant att se hur träningen kommer funka framöver under hösten!

Vad har ni för erfarenheter av att träna på LCHF? Funkar kroppen annorlunda än tidigare? På vilket sätt? Kommentera gärna!

Själv ska jag snart lyfta rumpan från stolen och gå och värma lite lunch. Köttfärsgulasch med en klick crème fraiche står på menyn tillsammans med en rostad ostsmörgås på Birgitta Höglunds toppenbra bröd som finns med i Anna Halléns senaste bok. Åse berättade på sin inspirerande blogg att hon tredubblat receptet och bakat ut det som formfranska istället för frallor. En toppenidé som jag nappade på direkt! Jag har bara avrundat måtten lite för att få ett smidigare recept.

Brödet funkar perfekt att rosta, och blir verkligen frasigt och vackert gyllenbrunt om du krämar på full värme på rosten och låter skivorna stå i ett par omgångar. Grymt gott med en lagrad ost och paprika till helgfrukosten! Eller med salami och brie… eller räkor, ägg och majonnäs, eller… ;-)

En riktigt god och användbar formfranska, helt utan spannmål!

LCHF-formfranska, 20–24 skivor
4,5 dl mandelmjöl
1 dl sesamfrö
1 dl fiberhusk
1 msk bakpulver
1,5 tsk salt
6 ägg
3 dl crème fraiche
1 dl kokosfett, smält
smör och sesamfrö till formen

  • Sätt ugnen på 200°
  • Blanda de torra ingredienserna.
  • Blanda därefter det smälta kokosfettet, ägg och creme fraiche och rör slätt.
  • Vänd så ner de torra ingredienserna i de blöta. Låt stå och svälla i fem minuter.
  • Smöra och ”bröa” under tiden en avlång bakform med sesamfrön. Häll ner smeten och jämna till ytan med en slickepott doppad i kallt vatten.
  • Ställ in i ugnen och grädda i cirka 45 minuter.
  • Låt det färdiga brödet vila i formen i fem minuter, innan du välter upp det på ett galler för att svalna.
  • Tips! Skär brödet i skivor och frys in så är det bara att plocka fram en skiva i taget och tina i brödrosten!

26 reaktioner på ”LCHF-formfranska & träningspremiär

    1. Hej Evelina!
      Jag är lite dålig på att kolhydratsberäkna mina recept — jag har helt enkelt inget behov att räkna så noga. Men kag har sett en uppgift på cirka 25 kh för hela limpan, alltså cirkus en kolhydrat per skiva. Hoppas att det hjälper dig!’

    1. Hej Ulliso!
      Ja, det stämmer — 1 knapp dl fiberhusk. Originalreceptet innehåller 2 msk (0,3 dl) och detta är alltså en tredubbel sats.
      Lycka till med bakandet!

  1. Hej!

    Jag har ätit LCHF strikt nu i 2 månader ca. Jag tränar medeldistanslöpning på hög nivå och styrketränar på detta. Är starkare och orkar mer än jag någonsin gjort sen jag började med LCHF:)

    1. Skalade. Oskalade funkar visserligen smakmässigt, men jag har i bakhuvudet att de innehåller avsevärt mycket mer kolhydrater än de skalade.

  2. Hej!
    Jag gjorde formfranskan igår men var inte alls nöjd med smaken. Mitt tips är att göra detta i en liten sats först och provsmaka innan du gör en stor formfranska. Ingredienserna kostar mycket, minst 80 kronor för ett bröd.

    1. Hej Malin, och tack för din kommentar! Trist att du inte blev nöjd. Det här är ett av mina favoritrecept, som jag tycker funkar riktigt bra.
      Kan du sätta fingret på vad det var du inte gillade med smaken? Just smaken är ju något som är väldigt personligt, och det är intressant att försöka att förstå.
      Precis som du säger så är råvarorna ganska kostsamma, men också väldigt närings- och energitäta. Därför blir brödet väldigt mättande och räcker länge, men det är ju naturligtvis ingen tröst om man inte gillar slutresultatet. :-(

  3. Hej!
    Jag har letat bra bröd att rosta och är sugen på att prova detta! Men jag inget kokosfett, kan man byta ut det mot något annat fett tror du? Vilket isf? Och hur stor brödform använder du?

    1. Hej Vicky!
      Jag har inte själv provat att göra det med annat fett än kokosfett, men det klart att det borde gå. Frågan är om hälften smör, hälften neutral rapsolja kan vara en variant? Neutralt i smaken, och ungefär likvärdigt i konsistensen. Så hade jag nog provat om jag var i din situation.
      Formen är en vanlig 25 cm lång limpform, köpt på ICA.
      Lycka till och berätta gärna hur det blev! :-)

  4. Hej!

    Ska man ha smält smör och kokosfett eller förstod jag det fel?
    Vad smakar brödet förresten? Hur tyckte du att det smakade? :)

    Vill gärna testa att baka detta bröd, ser väldigt gott ut!

    1. Hej S!
      Du tar bara smält kokosfett, sorten utan kokossmak, i brödet. Smöret har du bara till formen, så att brödet inte fastnar.
      Smaken… Hmm, tja gott! ;-) Inte ägg, inte nämnvärt mandel heller. Svårt att beskriva. Jag gillar det allra bäst rostat!
      Lycka till och berätta gärna vad du tyckte!

  5. Provade göra detta igår men bytte ut crème fraiche mot Turkisk yoghurt eftersom det var det jag hade hemma.
    Bytte även ut kokosfett mot vanligt smält smör och hade i lite solrosfrön och jag tycker det vart riktigt bra och gott.
    Räknade ut att blir ca 4-5g kolhydrater per 100g efter min variant, alltså ca 2g per skiva beroende på hur tjocka skivor man skär up men det mättar bra och det kan vara trevligt att kunna variera frukosten en del.
    Klart mycket bättre en alla äggsmakande tråkiga brödvarianter.

    1. Hej Jan!
      Tack för din kommentar – och kul att du gillade brödet. :-) Kul också att du testat med smör, har själv klurat på det. Visserligen går man ju miste om kokosfettets alla hälsofördelar, men det är ju också precis som du själv skriver, det är ju inte alltid man har allt hemma och då är det ju skönt att kunna vara lite flexibel.

  6. Pingback: Däckad. | Lipan
  7. Ser fantastiskt gott ut, men herregud vilket pris det blir för alla ingredienser tyvärr…
    Har letat och letat men hittar ännu inget LCHF-bröd som är billigt att baka. Är student och detta är tyvärr en lyx jag ännu inte har råd med, hur mycket jag än vill!

Lämna en kommentar