LCHF-bröd och en ny hund

Jag tyckte att det var alldeles nyss den började, semestern, ändå är den redan snart över för den här gången. Vi har fyllt dagarna med god mat (exempel kommer när vardagen hinner ikapp mig, jag lovar!), vattenapportering med vovven, långpromenader, auktioner, hundutställningar… Egentligen är det kanske inte konstigt att dagarna försvinner. Det finns ju så mycket man vill göra när dagarna ligger öppna och valet är helt ens eget.

I torsdags tog vi en tur till Västerbotten för att titta på en ny familjemedlem, och ta mig tusan om det inte blev kärlek vid första ögonkastet. Numera bor även Rasmus hemma hos oss. En tvåårig, übergosig luzernstövare som har lovat att hålla husse sällskap i skogen hela vintern. Med lite tur får de med sig en eller annan hare hem också. Jag håller tummarna!

Under den långa bilresan passade vi på att rasta både oss och hundarna vid flera tillfällen. Just sådana gånger kan jag tycka att det är riktigt smidigt att ha smörgåsar med. Den här gången blev det favoritbrödet här hemma, ett fröbröd med härligt tuggmotstånd. Vem som är upphovsman/kvinna till brödet har jag ingen aning om, men gott är det!

Snabbt fröbröd, 1 plåt
3 ägg
3 dl riven smakrik ost
2 msk keso
1 msk majonnäs
1,5 tsk bakpulver
5 dl frön (lin/pumpa/solros/sesam)

  • Blanda allt i en stor bunke. Frösorter och proportioner kan du blanda och ge efter tycke och smak. Jag tog två deciliter pumpafrön och en vardera av de övriga.
  • Smeta ut till en prydlig fyrkant på ett bakplåtspapper.
  • Grädda i 225° i cirka 15 minuter, passa så att det inte bränns.
  • Låt svalna på plåten och skär sedan i rutor. Brödet går jättebra att frysa!

10 reaktioner på ”LCHF-bröd och en ny hund

  1. Tack såå jättemycke för receptet, d va jättegott!! Sens jag började me LCHF så e d brödet som jag har saknat . Så tack ännu en gång!!

    1. Hej Lovisa! Här är alla frågor välkomna och svaret är att du INTE behöver vispa äggen. Det är bara att röra ihop hela klabbet i en bunke — enkelt och bra! Lycka till!

  2. Hej! Jag gillar din sida och har provat flera recept med gott resultat. Tyckte även att dessa brödbitar vart jättegoda! Ett men bara: åt två stycken en dag och det blev åskväder i min mage. Dessutom skulle jag jobba natt… Nu är jag mer försiktig när jag äter dem. Får tänka efter vad jag ska göra den dagen.
    Tack för alla fina recept!

    Mvh. Britt

    1. Hej Britt! Tack för berömmet, verkligen jättekul att du trivs här inne! :-)
      Vilken spännande reaktion du fick på brödet… Fast det klart, om du äter LCHF i övrigt, så blir det ju ofta inte så himla mycket fibrer, bortsett från de som finns i grönsakerna. Förmodligen var det helt enkelt alla frön som satte fart på magen. Kanske får rekommendera brödet till de som är tröga i magen helt enkelt. ;-)

Lämna en kommentar