Brev, filmjölk och en tävling

I förra veckan fick jag, i egenskap av mat-/LCHF-bloggare ett mail av den byrå som arbetar med Arlas kampanjer. Så här stod det i brevet:

»Under våren lanserade Arla en ny fil, Gammaldags Filmjölk, som har högre fetthalt och lägre sockerhalt och är därigenom mer lämpad för en LCHF-diet. Har du testat den? Jag skulle gärna vilja höra dina synpunkter med Arlas produkter generellt från ett LCHF-perspektiv, och i synnerhet vad du tycker om Gammaldags Filmjölk. Jag vill även passa på att tipsa om en pågående tävling där den som köper 5 liter valfri fil från Arla kan vinna en vecka på en lantgård. Besök gärna tävlingssidan

En stor anledning till det här brevet, som naturligtvis har gått ut till många fler bloggare, är förstås att på ett billigt och effektivt sätt marknadsföra Arlas nya filmjölk, och den pågående tävlingen. Inget ont om det, det är så världen ser ut idag. Då är det faktiskt betydligt mer uppseendeväckande att de bjuder in oss konsumenter till diskussion. Därför tog jag mig tid att svara på mailet. Så här skrev jag:

Hej Xxxx,

Och tack för ditt mail.

Du är intresserad av mina synpunkter vad gäller Arlas produkter ur ett LCHF-perspektiv, och de åsikterna är väldigt blandade. Jag är personligen väldigt noga med vad jag stoppar i mig, det var jag även innan jag började äta LCHF, och undviker således tillsatser i största möjligaste mån. När jag lagar mat så vill jag göra det med så rena råvaror som möjligt, dels av respekt gentemot min egen kropp, dels av respekt gentemot djuren och naturen från vilka livsmedlet kommer ifrån. Processad industrimat är, enligt mig, inget att sträva efter.

Utifrån det perspektivet väljer jag bort många av Arlas produkter, precis som jag väljer bort konkurrenternas. Smaksatt grädde, crème fraiche med kryddning, lågfettsprodukter med karragenan och sötade fruktyoghurtar är ingenting för mig.

Däremot köper jag ofta Arla-produkter i mejerihyllan. Arlas ekologiska crème fraiche finns alltid i kylen, liksom den ekologiska fyrtioprocentiga grädden. Det ekologiska smöret likaså, och keson. Och i den mån jag köper mjölk så blir det fullfet Gammaldags Mjölk.

Vad gäller Arlas nya Gammaldags Filmjölk så har jag inte smakat den. Ur ett LCHF-perspektiv så skulle jag säga att filmjölk är en produkt som hamnar lite i gränslandet. Med fem gram kolhydrater per deciliter ger en portion, utan tillbehör, omkring 10 gram kolhydrater, vilket är ganska mycket i sammanhanget.
Det är lite olika hur noga man är, men en definition på LCHF som ofta florerar är max 20 g kolhydrater per dag. Sett utifrån det perspektivet så blir filmjölken lite dyrköpt. Jag väljer hellre en grekisk/turkisk yoghurt med 10% fetthalt och lägre kolhydratinnehåll. Den mättar bättre. Därför håller jag personligen tummarna för en storförpackning av en svensktillverkad, rejält fet ekologisk yoghurt istället för Lindahls tyskimporterade som regerar i mejerihyllan i dagsläget. Det får du gärna vidarebefordra till Arla!

Men… Ur ett mer generellt perspektiv tycker jag att det är strålande att Arla äntligen väljer att ta fram en fullfet filmjölk! De fullfeta ekologiska produkterna är så vansinnigt mycket godare än sina fettsnåla kusiner! De mättar bättre, är nyttigare för kroppen och jag hoppas att det finns en stor målgrupp som värdesätter att Gammaldags Filmjölk åter finns i hyllan. Barnfamiljerna borde jubla och som jag ser det så är det sådana produkter som skulle serveras på förskolor, skolor och sjukhus!

Jag kan självklart länka till tävlingen från min blogg. Det är för ett gott syfte och jag hoppas att ni får många svar och en lycklig vinnare som får komma ett steg närmare och se var riktig mat egentligen kommer ifrån.

Vänliga hälsningar,

Angelica, alias Matgiken

Till dig som äter filmjölk kommer alltså här en uppmaning att prova Arlas nya Gammaldags Filmjölk om du inte redan har gjort det. Om inte vi konsumenter visar att vi vill ha riktig mat i affärerna så kommer det heller aldrig att hända! Till syvende och sist så handlar det om pengar, och det som finns i hyllan är det som säljer.

Och när du nu ändå har köpt filmjölken – se till att vara med i tävlingen där du alltså kan vinna en veckas boende på lantgård. Ett perfekt tillfälle att visa barnen – och inte minst att se själv – varifrån maten vi äter faktiskt kommer. Egentligen.

Tjockyoghurt (med lite extra vispgrädde i!) och jämtländska jordgubbar – en drömfrukost!
En reaktion på ”Brev, filmjölk och en tävling

Kommentera

