Vörtbröd till jul

Med fyra dagar kvar till julafton börjar känslan av jul äntligen att infinna sig här hemma. Igår kväll premiärdrack vi en liten mugg glögg (kanhända återkommer jag om detta…) och idag bär det av på julmarknad i byn. Inte så mycket för att vi behöver något särskilt utan mer för att njuta av lukten av kolbullar och nybakt tunnbröd, sprakande marschaller och glittrande barnaögon på väg i häst och vagn till tomten.

En sak som ytterligare hjälper till att späda på julkänslan här hemma är smaken av vörtbröd. Att, som idag, få en vörtbrödssmörgås med Gäseneost till frukost är decemberlyx och skinkmackan med stark senap på julaftonskvällen är tradition. Men hur gör man då vörtbröd utan vetemjöl, sirap och söt och glutenspäckad vört? Den frågan har gäckat mig ett tag. Vörten kan ersättas med nedkokt svagdricka men det är fortfarande väldigt sött. I andra recept används öl (innehåller gluten) eller julmust (socker eller sötningsmedel). Jag gav mig tusan på att det skulle gå att göra ett gott bröd utan den här typen av kompromisser och tycker faktiskt att jag har lyckats.

Naturligtvis smakar det inte som ett traditionellt, kolhydratsspäckat vörtbröd, det vore en omöjlighet med tanke på att jag har plockat bort så många bärande ingredienser. Men det blir ett mjukt och saftigt bröd med härlig skorpa och mustig kryddsmak som verkligen är gott. Jag har valt att låta russinen vara kvar, för mig är det verkligen inget vörtbröd utan russin. Är du strikt så kan du naturligtvis utesluta dem, men brödet vinner stort på att de är med. Jag roade mig med att räkna ut kolhydratinnehållet om man får ut 20 skivor på en limpa, och då blir det 2,9 gram per skiva – med russin. Utan blir det ynka 0,8 gram. Och då har jag räknat lågt. Jag fick nog ut närmare 25 skivor på limpa, men det beror ju lite på form förstås.

Brödet är alltså glutenfritt och för en gångs skull är det också ett recept helt utan mandelmjöl vilket jag hoppas kan glädja många allergiker. Och är du laktosintolerant så använder du förstås laktosfri kvarg.

Jo, en sak till. Brödet blir som sagt väldigt saftigt så du kan med fördel baka det ett par dagar innan du vill äta det. Det blir bara godare och godare framöver dag tre och fyra. Jag förvarar det inlindat i en handduk på köksbänken, eller helt enkelt stående på skärbrädan med snittytan ned. På så sätt bibehålls den goda skorpan som blir lite hård och seg, som på »vanligt« bröd. Skippa plastpåsen med andra ord.

Skivad vörtlimpa på brödspade.

Vörtbröd, 1 limpa
200 g linfrön, hela eller krossade
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver

1 tsk malt pomeransskal
1 tsk mald kardemumma
1 tsk mald ingefära
0,5 tsk mald kryddnejlika
1,5 tsk salt
1 dl russin (ca 60 g)
6 ägg
250 g kvarg 10%
2 dl vatten

  • Sätt ugnen på 175° och klä en avlång limpform med bakplåtspapper.
  • Mixa linfröna i en kraftig mixer till ett fluffigt mjöl. En kannmixer fungerar, eller om du har ett litet mixertillbehör med vassa knivar till din mixerstav.
  • Blanda linfrömjöl, fiberhusk, kryddor, bakpulver, salt och russin i en skål.
  • I en annan skål, vispa ihop kvarg och vatten och tillsätt därefter äggen ett i taget.
  • Häll ner de torra ingredienserna i äggsmeten under omrörning och låt stå ett par minuter så att smeten tjocknar något. Rör om en gång till. På så vis riskerar du inte att russinen sjunker till botten, utan blir jämnt fördelade i brödet.
  • Häll smeten i formen och jämna till ytan.
  • Grädda i nedre delen av ugnen i 80 minuter. Ta därefter ut brödet, lyft upp det ur formen med hjälp av bakplåtspapperet, och låt svalna på galler.

 

5 reaktioner på ”Vörtbröd till jul

      1. Ja, man kan nästan tro det ;) Vi gillar helt klart samma typ av bröd och kakor till jul i alla fall.
        Bra att du gjort ett mandel/nötfritt, mitt är på hasselnötsmjöl. Fick till en riktigt bra smaksättning istället för öl eller must, absolut ett bröd jag kommer att baka många jular framöver :)

Lämna en kommentar