Kalasgoda kokosplättar

Tjohoooo! Efter ett långt, långt uppehåll så är jag tillbaka! Det firas med ett riktigt bra och användbart recept på kokosplättar. Originalreceptet kommer från Ingela Jönsson på Kostrådgivarna och har blivit en riktig favorit här hemma. Förutom att plättarna är både goda och snabblagade, så innehåller de också relativt mycket kokosfett. Kokosfettet prisas ofta för sina positiva egenskaper, något du kan läsa mer om här, och bortsett från att det är nyttigt så gör de också plättarna väldigt mättande och man står sig riktigt länge på dem.

I Ingelas recept används vispgrädde och det är så jag har gjort dem fram till idag. Idag provade jag dock att byta ut grädden mot krämig kokosmjölk, och det blev verkligen superbra! Dels blev plättarna fluffigare, dels tålde de värmen i plättlaggen bättre och blev härligt gyllenbruna, och dels så smakade de helt ljuvligt!

En annan fördel med att göra plättarna på kokosmjölk är att de blir helt mjölkfria. Perfekt för den som inte tål laktos och/eller mjölkprotein! Tål du däremot mjölk men inte gillar kokossmaken så kan du naturligtvis göra dem på det deodoriserade, smaklösa kokosfettet och grädde, som i originalreceptet. Prova då att smaksätta dem med lite vanilj, kanel eller kardemumma.

Kokosplättar utan mjölk (LCHF)
Gyllene kokosplättar kan ätas både kalla och varma, till frukost, mellanmål eller lunch.

Kokosplättar, 2 portioner eller 20–25 stycken
50 g rumstempererat kokosfett (med smak!)
4 ägg
1 dl krämig kokosmjölk
2 tsk fiberhusk (mät noga!)
en nypa salt

  • Häll alla ingredienser i en bunke. Jag väljer en tillbringare så är det enkelt att hälla smeten i pannan utan kladd sen.
  • Mixa smeten slät med stavmixer.
  • Hetta upp plättlaggen och stek plättarna gyllenbruna. Håll koll på ytan. När smeten har stelnat är det lagom att vända. Det kan behövas lite kokosfett i pannan till de första plättarna, därefter räcker det som är i smeten.
  • Servera med valfria tillbehör! En smörklick och en doft vaniljpulver, färska bär, vispad grädde. Välj det du tycker om och mår bra av!

15 reaktioner på ”Kalasgoda kokosplättar

  1. Vad kul att du är tillbaka! Du är en av mina favoritbloggare och det här receptet låter sååå gott. Älskar kokos!

    1. Hej Paula! Och tusen tack för din fina kommentar, vad glad jag blir! Ska försöka att ha hand om bloggen och er läsare lite bättre framöver.
      Och om du älskar kokos – prova plättarna! Du kommer att älska dem! :-)

    1. Välkommen hit Marja, och tack för din kommentar! Om du gillar kokos så tror jag att du kommer att älska dessa! :-)

  2. Hej, först vill jag säga att jag uppskattade dina kommentarer (och tålamod, jag förstod vad du menade:)) hos kostrådgivarna, har kollat in dig förut men hittade hit nu igen genom dem..
    Nu till plättarna, jag trodde att kokosplättar innehöll kokosflingor av ngt slag, så jag har skytt dem som pesten, (gillar inte ”torr” kokos sedan barnsben) när jag sett rubriken på olika bloggar! Men tack vare att du verkade intressant (låter störande snobbigt, jag vet.) stannade jag kvar och läste, -måste prova i kväll!!! Tänk vad fel man kan ha! Hur man kan få för sig olika saker?! Ha det bra!

  3. Hej! Vad roligt att du är tillbaka! Receptet måste provas snarast. Tack för den goda pepparn som jag vann. var kan man köpa mer? Gärna näthandel. Ha en toppen dag! :-D

    1. Vad roligt att du tyckte om pepparn! :-) Webbshopping är min grej, avskyr affärer, så självklart ska du få en adress: http://www.kampotpepper.co.uk/
      De kommer i halvkilospåsar, ganska mycket, så ett tips kan vara att kolla om någon vill dela. Och så är det bra att förvara den öppnade påsen i en tättslutande burk så att den goda smaken går förlorad.

    1. Kika på närmaste loppis! Har du tur hittar du ett gammalt hederligt Kockums i gjutjärn för en femtiolapp. De är fantastiska och blir bättre för varje gång du använder dem! :-)

  4. Mums, säger jag! Kanonbra recept! Tack tack! Det ska jag prova! Perfekt för mig som äter mejerifritt!
    Ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

  5. Nu har jag prövat dessa, jag lade till lite vaniljpulver i smeten och åt med smör och kanel. Jag brukade alltid äta pannkakor med socker, kanel och smör förut men det här var mycket godare.

Lämna en kommentar