Tacokrydda (LCHF)

Vad passar väl bättre en ruggig fredag som denna, än att lägga ut ett recept på tacokrydda? Mustig, aningen chilistark och väldigt mycket fredagsmys! Egentligen känns det lite knepigt att benämna en kryddblandning »LCHF«, men den som läser på en påse tacokrydda upptäcker att på första plats i innehållsförteckningen kommer – socker! Tråkigt men sant. Således är den här blandningen väldigt lowcarb, och fettet får du ju med på köpet när du steker köttfärsen. ;-)

Det finns ett recept på tacokrydda som snurrar hej vilt ute i sajberrymden, men det har inte riktigt fallit mig i smaken så jag har mixtrat vidare. Till slut insåg jag vad som fattades – kanel. Lite märkligt kan tyckas eftersom vi svenskar mest förknippar kanel med bullar och risgrynsgröt, men på många ställen i världen är kanel faktiskt en väldigt vanlig krydda i matlagning. I Grekland använder de till exempel ofta kanel i sina kötträtter, samma sak gäller i Mexiko. I min traditionella mexikanska kokbok är det faktiskt lika mycket kanel som spiskummin i tacofärsen. Det är aningen för mycket för mina smaklökar så jag har försökt att hitta ett mellanting. Hoppas att du ska tycka om den!

Happy Friday!

Hemgjord tacokrydda.
Förvara den färdiga tacokryddan i en tättslutande burk.

Tacokrydda
2 tsk spiskummin (mald)
2 tsk paprikapulver
2 tsk chilipulver
1½ tsk salt
1 tsk kanel
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
2 krm cayennepeppar

  • Dosera efter tycke och smak. Någonstans mellan en och två matskedar till 400 gram köttfärs är ett riktmärke.
17 reaktioner på ”Tacokrydda (LCHF)

  1. Men jaa, innan jag började läsa på innehållsförteckningen så köpte jag alltid tacokrydda och undrade varför jag blev så sötsugen efter att ha ätit tacos och varför jag alltid åt alldeles för mycket trots att jag blev mätt, men när jag såg innehållsförteckningen så förstod jag ju varför. Sen dess äter jag bara tacos med min egen hemmagjorda krydda men jag borde kanske testa din kanelvariant också :)

    1. Jösses, hittade din kommentar i skräpfiltret – det var inte meningen att du skulle bli sittande där! ;-) Berätta gärna om du provar, vad du tycker om den. Kanel är, som Monkan skrev i en kommentar, ”en sådan där krydda som gör maten god men är svår att definiera”. En smakrik doldis.

  2. Lät som en trevlig kryddblandning! Om man fortsätter läsa på taco-kryddan i påse så är det ju inte bara socker utan lite annat ”okryddigt” i den också!
    Kanel är en hit i kötträtter; brukar vara en sådan som gör maten god men är svår att definiera.
    /M

    1. Välkommen hit Monkan! Ja, det gömmer sig mycket i tacokrydda. I den mån jag fuskar så köper jag Santa Marias ekologiska, den är i alla fall minst dålig. Håller helt med dig om kanelen. En doldis som ger mycket mustighet!

  3. Män! Halva kommentaren föll bort!

    Det skulle i föregående från mig också stått:

    Tack för denna! Har sökt efter en färdig blandning då Storbarna är less på mina ungefärliga angivelser. Nu kan jag ge dem din!

    1. Haha! Ja du, det är tur att jag har bloggen, annars hade jag aldrig fått tummen ur att mäta. Den där höften är bra den! ;-)

  4. Hej! Vad roligt att hitta dig! Vilken fin blogg du har!! Nu ska jag testa dina recept här framöver :) Ska definitivt fortsätta läsa! Kram (själv bloggar jag bara sporadiskt och mest om hästarna :))

    1. Men hej Carolina! Kul att du har hittat hit! Ska genast kika in och kolla läget hos dig med. Hästar har jag alldeles för lite av i mitt liv!

  5. Jag brukar ha lite kakao och oregano i tacokryddan Det blir smarrigt. Men kanel var något nytt, det ska testas.

    1. Välkommen hit Lena och tack för din kommentar. Just oreganon stod jag faktiskt och höll i igår. Oregano och kanel funkar förträffligt ihop! :-)

Kommentera

