En god början på 2012

Hej på er – och gott nytt år! Nyårsafton blev en lugn tillställning hemma hos oss. Jag lagade trerätters åt mig och gubben, som vi avnjöt med varandra och gott vin som sällskap. Sedan kikade vi på Skavlans nyårsprogram och så lyckades vi med nöd och näppe hålla oss vakna genom den überpretentiösa sändningen från Skansen och firade in det nya året med en puss innan vi tumlade i säng en kvart efter midnatt. Glamouröst? Nä, inte alls faktiskt, men väldigt mysigt.

Jag tycker alltid att det känns lite mäktigt så här på andra sidan ett årsskifte. Hela 2012 ligger framför oss och vi har alla chanser i världen att göra det till det bästa året i våra liv. Å ena sidan något att vara väldigt ödmjuk inför, å andra sidan en källa till prestationsångest… Det är ju så mycket som man borde göra! Eller?

Nja, i år ska jag inte pressa mig med en massa ouppnåeliga krav och måsten. Vardagen lägger så många sådana på våra axlar ändå varje dag. Istället vill jag försöka att bli bättre på att ta hand om mig själv och det är väl på sätt och vis ett nyårslöfte det med.

Först och främst har jag lovat mig själv att jag ska komma igång och träna ordentligt. Igen. Jag mår jättebra av att äta LCHF, jag går inte upp i vikt trots att jag i princip äter det jag vill och när jag vill, men jag är svag. Det blev alldeles pinsamt uppenbart när vi var i fjällen och firade jul och jag knäppte på skidorna för att ge mig ut på fjället. Jisses, jag har ju inga muskler i överkroppen! För att inte tala om konditionen som flugit all världens väg sedan höstens träningsförsök gick om intet. Dags för bot och bättring! Just nu sitter jag och klurar över om jag ska köpa ett gymkort eller ej. Jag har redan gruppträningskort, så spinning och yoga kan jag köra under våren om jag vill. Men jag är sugen på styrketräning för överkroppens skull, och så suktar jag efter löpbandet… Konstant regn och blåst inbjuder inte direkt till löprundor utomhus… Hmm…

Förutom det så skulle jag behöva bli bättre på att dricka vatten. Jag har inga problem att dricka oanständigt mycket kaffe på en dag, men vatten kan jag helt glömma bort och det är inte vidare snällt mot kroppen. Skärpning!

Slutligen så har vi lovat varandra därhemma att vi ska försöka bli bättre på att planera vardagsmaten så att vi får bra LCHF-lådor med till jobbet och slipper lägga dyra pengar på halvdana uteluncher. Som ett steg i rätt riktning började jag det nya året med att laga meatza enligt det goda receptet som Birgitta Höglund delade med sig av igår, och det är inte utan att jag längtar till att klockan ska bli tolv idag! ;-)

Har du avgett några löften inför det nya året? Är det något du vill försöka att bli bättre på? Kommentera gärna!

Meatza – matigt och mättande.

4 reaktioner på ”En god början på 2012

  1. Jag skulle också vilja träna mer och äta bättre. Och precis som du säger är planering a och o. Vi får väl försöka stötta varandra och besöka Birgitta Höglund oftare ;) Kram och gott nytt år, fina du!

    1. Stöttning var ordet, sade Bill till Bull! Och så är det tur att vi har Birgitta! ;-)
      Gott nytt år till dig med! Kram!

Lämna en kommentar