Krämad purjolök till kött

Lagom till nyårsmiddagen kommer här ett litet tillbehörstips. Rena snabbmaten förvisso, men vad gör väl det när det smakar så gudomligt. Dessutom blir det mer tid över till champagnen och gästerna! ;-)

Inspirationen kommer från en av mina favoriter, nämligen Jamie Oliver. Jag gillar hans glöd och engagemang, både för mat och matlagning i sig, men också för barns rätt att äta riktig mat och att veta varifrån mat kommer. Har du inte sett hans TED Prize-tal så ge det 22 minuter av ditt liv. Du ångrar dig inte!

På den tiden vi åt pasta i det här hushållet, hemföll vi ofta åt Jamies Papardelle med söt purjolök och mascarponeost från hans första kokbok Den nakna kocken från tv-serien med samma namn. Det var först häromdagen jag insåg att den krämiga såsen utgör ett perfekt tillbehör till kött.

Jag bytte ut den dyra italienska mascarponeosten mot svensk cream cheese, i övrigt är principen densamma. Just den här gången lyxade vi till det med oxfilé, men självklart fungerar röran ypperligt även till andra styckdetaljer.

Två saker är viktiga att komma ihåg för att purjolöken ska komma till sin rätt – svag värme och tid. Bränner du löken smakar det… ja, inte gott helt enkelt, och tiden behövs för att sötman ska komma fram och mjuka upp den vassa löksmaken.

Sås och tillbehör i ett.

Krämad purjolök, 2 portioner
25 cm medelgrov purjolök
25 g smör
1/2 vitlöksklyfta
100 g cream cheese
lite vatten
havssalt
svartpeppar från kvarn

  • Klyv purjolöken på längden och skölj den noga under rinnande vatten för att få bort grus och lera.
  • Skär den grovt i sneda strimlor, kanske 1 cm breda.
  • Hacka vitlöken fint.
  • Smält smöret i en medelvarm panna. Lägg i purjolök och vitlök och fräs försiktigt på svag värme utan att det tar färg. Det tar mellan 5 och 10 minuter för purjon att bli riktigt söt och mjuk. Provsmaka!
  • Klicka ner osten och låt den smälta ner i löken till en krämig sås under försiktig omrörning. Späd eventuellt med lite vatten om det känns för tjockt.
  • Smaka av med salt och nymald svartpeppar.
12 reaktioner på ”Krämad purjolök till kött

    1. Het panna, rejält med smör och rapsolja. När smöret tystnat lägger jag i köttet och steker sedan hmm… just i det här fallet kanske 1,5 minuter på varje sida. Då var det härligt rosa på insidan. Knepet är att våga låta det ligga i pannan, utan att vända mer än en enda gång. Då får du den där fina stekytan.

  1. Gillar du inte att köra in det i ugnen efter en liten steksväng? Det där med att bara vända en gång säger många är en myt?

    1. Vid tjockare köttbitar bryner jag alltid i panna och eftersteker i ugn. Den här gången hade jag oxfilé färdigskuren i tunna skivor, och då räckte det med ett par minuter i stekpannan.
      Huruvida det är en myt eller ej att man inte ska vända köttet i onödan kan jag inte uttala mig om, men om inte annat så tycker jag att det är lättare att hålla koll på stektiden om man gör så. ;-)

  2. Pingback: Veckomeny «
  3. Pingback: Veckomeny «
  4. Pingback: Meny vecka 20 «
    1. Hej Jessica, och välkommen hit! Krämad purjo är en riktig höjdare. Prova gärna — så håller jag tummarna för att du blir nöjd!

Kommentera

