Matgikens ceasardressing

Jag gläds fortfarande åt fyndet jag gjorde i mataffären igår – två stora ekologiska Bosarpkycklingar till 40 procents rabatt på grund av kort datum. Bosarpkycklingen är i princip den enda kycklingen jag köper nuförtiden eftersom jag helt enkelt inte tycker att den konventionella kycklinguppfödningen är ok. Normalt sett kostar den ekologiska kycklingen dock 99 kronor kilot, och fåglarna är stora, vilket innebär att kyckling här hemma är riktig festmat.

Väl hemma kastade jag in de båda fåglarna i ugnen på 150 grader och två timmar senare njöt vi av varsitt mört och saftigt kycklinglår till middag. Den andra kycklingen fick sedan hamna i frysen så snart den svalnat, stekskyn likaså (oj vilken god sås det kommer att bli av den!) och till ikväll så har sambon önskat ceasarsallad.

Ceasarsalladen sägs ha »uppfunnits« av Ceasar Cardini, en italiensk kock som utvandrat till USA. Den ska ha varit resultatet av en smärre skafferirensning och ha innehållit romansallad, parmesan, krutonger och dressing… ni vet just den där dressingen som är så galet god. Men kyckling då? Nä, någon kyckling fanns inte att tillgå i herr Cardinis skafferi. Att servera salladen med kyckling, eller till och med lax, är inget annat än en modern vidareutveckling av den klassiska salladen. Min version innehåller förstås inte heller krutonger, men inte blir den mindre god för det.

Här bjuder jag på mitt bästa recept på ceasardressing. Den är säkert en bit i från originalet den med, men i mitt tycke alldeles fantastiskt god. Hoppas att du ska tycka om den.

Trevlig helg!

Glasskål med ceasardressing

Matgikens ceasardressing, 4–6 portioner
2 äggulor
2 msk äppelcidervinäger
1 finriven vitlöksklyfta
1 tsk dijonsenap
4–5 sardeller
2 dl neutral rapsolja
50 g riven parmesan (knappt 2 dl)

finrivet skal av en ekologisk citron
svartpeppar
salt

  • Hacka sardellerna fint och lägg dem i en skål tillsammans med äggulor, vinäger, vitlök och senap. Blanda lite lätt.
  • Tillsätt oljan, några droppar i taget, under kraftig vispning. Jag gör det för hand med en ballongvisp, men du kan förstås använda elvispen om du vill slippa träningspasset. Efter hand kan du tillsätta oljan lite snabbare. Fortsätt att vispa ordentligt till dess att all olja är nedblandad och du har en härligt krämig sås, lite som en lös majonnäs.
  • Blanda ner parmesan och citronskal i såsen och smaka av med svartpeppar och eventuellt lite mer salt.
  • Låt gärna dressingen stå och mogna i kylen en stund och servera den sedan till just din version av ceasarsallad.
Kommentera

