Matgiken i Expressen

expressen1

Jag som aldrig köper kvällstidningar var idag tvungen att köpa Expressen – med bilaga och allt. Inte var det för att läsa om Gry Forsells favoritklänningar eller reportage från en swingersklubb, nej det var faktiskt för att läsa om mig själv hur märkligt den än kan låta.

Det var när vi var på semester som journalisten Danielle Deasismont ringde och undrade om hon fick ställa några frågor om mitt sätt att äta. Hon hade nämligen förstått att jag uteslutit gluten ur kosten och var nyfiken på om jag hade fått några hälsofördelar. Det var just den formuleringen som fick mig att tacka ja, fokuset på hälsofördelar och inte på viktnedgång. För det är för hälsofördelarna, inte någon förväntad viktnedgång, som jag äter som jag gör sedan flera år tillbaka, en kost med lite kolhydrater, måttligt med protein och ganska generöst med fett – och fri från gluten.

expressen2

Nu har såklart rubriksättaren på kvällstidningsvis lyckas vinkla huvudartikeln på viktnedgång i alla fall, men det bortser jag ifrån. Tyvärr är det väl så i dagens samhälle att viktnedgång väger tyngre (haha!) än välmående, och tips för att gå ner i vikt säljer fler tidningar. Danielles artiklar är dock mer nyanserade och poängterar att man inte vinner något på att byta ut den vanliga kanelbullen mot en industribakad, glutenfri dito. Gluten är en bov, socker en annan, och de är strävsamma parhästar de två!

För egen del tycker jag att jag fick sagt det viktigaste i den korta texten om mig och jag är glad att det framgår att det är en »livsstil som fungerar« som jag hittat, och ingen diet. För mig är lågkolhydratkost verkligen just det, en livsstil som får mig att må bra och att slippa akne, strulig mage och inte minst den förlamande mensvärken som orsakat så mycket elände genom åren. Inte minst är det fantastiskt att få äta så gott som jag gör, och det med gott samvete. Ingen mer »viktångest« här, som det står i artikeln, och det är kanske den allra största vinsten!

PS: De fina bilderna är tagna på svärföräldrarnas gård av superduktiga fotografen Anna-Klara Sandberg som håller till utanför Herrljunga. Ett hett tips för dig som bor i närheten!

En reaktion på ”Matgiken i Expressen

  1. Vad roligt, Angelica, så bra att du är med och berättar. Då kan fler få se hur bra man kan må utan gluten :)
    Riktigt bra att tidningarna börjar få upp ögonen för alla hälsovinsterna och inte bara ser LCHF som en bantningsmetod.

Kommentera

