Rödlistade räkor och hotad gris

Idag blir det inget recept – hjortgrytan med grekiska förtecken ska nämligen provätas till middag först så att jag säkert vet att den går att rekommendera. ;-) Däremot bjuder jag på två högintressanta nyhetstips som inte bör gå den matintresserade förbi.

Först ut är WWF:s rödlistning av Västkusträkor och stenbitsrom. Just stenbitsrommen brukar jag undvika i vilket fall, då jag dels inte tycker att den är särskilt god men framför allt för att den innehåller en hel del tveksamma tillsatser. Vanlig röd stenbitsrom från Abba, till exempel, innehåller konserveringsmedlena E211 och E202, färgämnet E120, artificiellt framställd citronsyra E330, gjord på mögelsvamp samt stabiliseringsmedlet E415.
Räkorna däremot känns tråkigare att behöva undvika. Bra dock att de bottenskadande fiskemetoderna uppmärksammas, förhoppningsvis finns det då chans till bättring.
Här skriver GP om nyheten och här hittar du originalinformation hos WWF.

Därefter kommer den skrämmande uppgiften att svenska grisuppfödare får sina kontrakt med slakterijätten Scan uppsagda för att det enligt bolaget inte finns någon marknad för svensk gris. För egen del undviker jag så långt det går att ens köpa konventionell svensk gris för att uppfödningsvillkoren är i mitt tycke oacceptabla. Att då behöva inse att de allra flesta inte ens är beredda att betala för konventionell svensk gris utan föredrar det långt sämre uppfödda importerade grisköttet gör mig så in i märgen ledsen och uppgiven att jag inte vet var jag ska börja.
Vid tillfälle ska jag rota fram några bra länkar om just grisuppfödning, till dess kan du väl bara lita på mitt ord – köp i första hand ekologiskt griskött eller griskött som du åtminstone vet varifrån det kommer. Måste du prompt köpa annat griskött så köpt åtminstone svenskt. Köp INTE danskt griskött (eller annat importkött för den delen). Förstått?
Här kan du läsa mer och se SVT:s reportage.

4 reaktioner på ”Rödlistade räkor och hotad gris

  1. Kan det vara så att det är de offentliga uppköparna som väljer utländskt kött pga. pengarna och struntar i kvalitet. Svensk djurhållning kan definitivt förbättras, men den är ändå mycket bättre än utomlands. Än så länge är svenskt kött fritt från GMO. Kräv att offentlig upphandling ska välja svensk producerat kött och andra matvaror.

  2. Kan det vara så att leverantören (Danmark) har ett bra pris till alla butikskedjor samtidigt, t ex så kostar dansk fläskfilé lika mycket hos alla möjliga livsmedelsbutiker samtidigt. Man kanske binder sig för leverans ett antal veckor eller med vissa mellanrum. 49:95/kg har den danska fläskfilén kostat under en längre tid i de två butiker som jag vanligtvis är kund hos (Hemköp, Coop). En förp fläskfilé är vanligtvis runt 500 gr, vilket betyder ca 30 kr styck. Svensk fläskfilé, Nibble, kostar ca 98 kr/kg. Det är alltså en väldig prisskillnad.

    På nätet så jag att man kunde beställa fläskfilé för 450 kr/kg. Av bästa kvalité.

    1. Jag tror tveklöst att du har en poäng här. Prisbilden ute i våra butiker är väldigt centralstyrd och visst är det som du säger att man allt som oftast ser samma priser, och samma lockvaror, samtidigt hos de olika kedjorna. Och visst är det så att prisskillnaden är stor. Ännu större blir den som sagt om man ska välja ekologiskt. Men min poäng här är att det finns en anledning till den stora prisskillnaden. Någon får betala, och det är nästan alltid grisen.

Kommentera

