Godaste frukostgröten

När jag lade ut receptet på äppelmos häromdagen så fick jag en fråga på Facebook om jag inte också kunde lägga ut receptet på den frukostgröt jag nämnde i samma inlägg. Anledningen att jag inte har gjort det tidigare är för att varianter på det recept jag använder snurrar på en mängd bloggar och jag vill rakt inte ta åt mig någon ära för det. Med det sagt så kommer det ändå här, i den version som jag brukar göra, utan både socker, gluten och mejeriprodukter.

I paleokretsar ingår ofta en halv mosad banan i receptet, men den sötman är jag gärna utan till förmån för en klick äppelmos på den färdiga gröten. Den som vill kan naturligtvis laborera med kryddningen och lägger du till en matsked kallpressad kokosolja så mättar gröten lite extra och du får i dig de hälsosamma fettsyrorna som bland mycket annat både stärker immunförsvaret och ökar på fettförbränningen. 

Till gröten kan du servera en skvätt kokosmjölk om du vill hålla frukosten helt mejerifri, eller kanske en klick nötsmör. Är du mer åt lchf-hållet och accepterar/tål mjölkprodukter så tycker vi att det är väldigt gott att slå på lite grädde.

Tallrik med gröt och äppelmos

Kaneldoftande frukostgröt, 1 portion
1 msk krossade linfrön
1 msk kokosmjöl
1 tsk kanel
1 nypa salt
1 dl krämig kokosmjölk
2 ägg

  • Mät upp linfrön, kokosmjöl, kanel och salt i en kastrull.
  • Tillsätt kokosmjölken och vispa slätt.
  • Vispa ner äggen.
  • Sätt kastrullen på medelvärme (läge 4 av 6 funkar bra på vår spis) och låten gröten bli varm och tjockna under idog vispning. Glöm inte att vispa ända ner i botten och var lite pass på slutet – eftersom det är ägg i gröten så riskerar du äggröra om du inte tar den av värmen i tid.
  • Häll upp den lagom tjocka gröten i en tallrik och servera genast med dina favorittillbehör.
3 reaktioner på ”Godaste frukostgröten

    1. Det var samma sak för mig Marja, och jag saknade gröt väldigt. Nu njuter jag nästan varje frukost! :-) Prova, och berätta gärna vad du tycker.

Kommentera

