Extra viktigt med d-vitamin för gravida

I veckan bubblade nyheten omkring i media, bland annat i SvD, hur en ny studie vid Sahlgrenska sjukhuset visat att d-vitaminbrist hos gravida kan leda till att barnet efter födseln utvecklar en ökad känslighet för insulin, alltså diabetes. Resultaten var så tydliga att forskarna föreslår att gravida kvinnor borde uppmanas av MVC att äta d-vitamintillskott, på samma självklara sätt som MVC senare rekommenderar att föräldrarna ger d-droppar till barnet när det väl är fött.

Kostdoktorn har sammanställt information om just vikten av d-vitamin under graviditet på sin hemsida, om du är intresserad av att läsa mer. Där kan du också läsa mer om d-vitaminets betydelse för vår hälsa i ett mer generellt perspektiv.

Själv tackar jag min lyckliga stjärna för att jag knaprat i mig 5000 iE d-vitamin av den här sorten under hela graviditeten. Det tänker jag fortsätta med. Just idag tänkte jag dessutom gå ut och få lite blek januarisol på min bleka nos. 18 grader kallt, fluffig snö och strålande sol – härligt uppfriskande!

Äter du d-vitamintillskott?

D-vitaminkapslar
D-vitaminkapslar – hälsosam sol på burk!
Kommentera

