I väntans tider – och tre julklappstips!

Advent. Tända ljus, mys, förberedelser. Väntans tider. Det har varit ett omvälvande år för mig, därav tystnaden här på bloggen, men nu är jag tillbaka. Och det är sannerligen väntans tider – i dubbel bemärkelse.

Julen närmar sig med stormsteg och för varje dag som går så blir magen dessutom större, trots bra och hälsosam lågkolhydratkost. I februari ser nämligen förhoppningsvis en liten LCHF-bäbis dagens ljus och trots att jag är både förväntansfull och ödmjuk inför att livet kommer att ta en helt ny vändning så hoppas och tror jag att det kommer att finnas tid för både familjen och er läsare.

Men först ska vi som sagt fira jul och jag tänkte så här i god tid innan tipsa om mina tre bästa kamrater i köket. Perfekta att skriva upp på önskelistan till tomten. Trevlig advent!

PS: Idag bjuder jag också på två av mina julbordsfavoriter inne hos Kostrådgivarna så missa inte att kika förbi även där!

En riktig kolstålspanna
stekpannaStekpannor i kolstål återfinns i många restaurangkök, och det är inte utan anledning. De är lättskötta, tåliga och blir bara bättre ju mer de används. Med tiden får de nästintill en nonstick-yta, men helt utan tillsatta gifter och kemikalier. Det enda man ska akta sig för är att skölja ur den riktigt varma pannan med kallt vatten, då den kan slå sig av alltför stora temperaturskiftningar. De Buyers kolstålspannor finns i många olika storlekar. Just nu finns faktiskt 28 cm-pannan till specialpriset 645:- här.

Kockens proffsskärbräda
skarbradaBlir man en bättre kock om man har en bra skärbräda? Ja, faktiskt! Det är en upplevelse att hacka och skära på en stor, hård skärbräda som faktiskt ligger still på köksbänken. Jag hade tur att få en sådan här i födelsedagspresent i somras och det är jag innerligt tacksam för. Finns i två storlekar, 25×45 cm för 495:- och 30×60 cm för 595:-.

Digital stektermometer
termometerDet finns de som litar till magkänslan när de lagar stek eller tjälknöl men det är ett spänningsmoment som jag i ärlighetens namn gärna hoppar över. Jag trivs bra med att ställa in termometern på önskat gradtal och vänta på pipet. Varför riskera att köttet inte blir perfekt?
Efter ett år i flyttlådor var min gamla trotjänare plötsligt puts väck och med steken i ugnen fick jag kasta mig iväg till min lokala ICA-butik. Den röda rackaren med stora siffror och ilsken larmsignal får så här efter ett par månaders användning gott betyg. Och priset på 79:- är oslagbart! Finns den mot förmodan inte i din ICA-butik så finns den här.

5 reaktioner på ”I väntans tider – och tre julklappstips!

  1. Åh, så underbart med kommande bebis! Ta hand om dig! :)
    Kanonbra tips inför jul! Bagaren&Kocken är mycket bra sida!
    Kika gärna in hos mig idag då jag bjuder på en fin jullåt jag spelade in i fredags på jobbet! :)
    Trevlig 1:a advent!
    Kram
    //Lana

  2. Åh! Men jösses vilka härliga nyheter! Matgiken är tillbaka! Och med Go’mage!

    Det kan banne mig inte bli bättre…

    <3

Kommentera

