Arbetslös — inte dum i huvudet! Eller?

Hjälp, vilket surhumör jag är på idag! Varför? Jag säger bara Arbetsförmedlingen… När sambon fick jobb här uppe i Jämtland fick jag säga upp mig för att kunna flytta med och nu sitter jag här och söker jobb. Bortsett från att det är mycket pappersexercis, VM i blanketter och lite skralt på bankkontot så är jag inte särskilt orolig. Jag har jobbat som journalist och grafisk formgivare i snart tio år och vill tro att jag är bra på det jag gör, jag har goda referenser och nog sjutton kommer jag att ha ett nytt jobb inom överskådlig framtid. Önskar att jag kunde känna samma tillförsikt vad gäller kontakten med Arbetsförmedlingen…

När jag skrev in mig i december satt handläggaren och tittade på mig med huvudet på sned och sade saker som »Jaaaa du, det finns ju inga jobb till dig.« och »Du kanske kan få en praktikplats i tre veckor någonstans« med tonfall som till ett dagisbarn. Själv försökte jag intala mig att jag är arbetslös, inte dum i huvudet. Tack för peppet liksom! ;-)

Idag, en dryg månad senare kom nästa genidrag…
»Jag har bokat in dig på en basinformation i februari.«
»Jaså, vad innebär det?«
»Du ska få lära dig hur a-kassan fungerar och vilka regler som gäller.«
»Och detta är så att säga… något jag måste gå på?«
»Ja, det är obligatoriskt!«
Två månader efter inskrivning, när jag tillbringat timmar i telefon med a-kassan och alla papper är inskickade för längesedan, ska jag alltså få information om hur just a-kassan fungerar? Säg att ni skämtar?!

Väl hemkommen igen var jag inte bara sur utan också både trött och hungrig (jösses, vilken självömkan!) och i kylskåpet fanns en förpackning blodpudding. Jag vet, blodpudding innehåller rågmjöl (=gluten) och är inte renlärig lchf, men det är ju så gott! Jag äter det ibland och tröstar mig med att järninnehållet är skyhögt — 20 mg/100 g. Tillsammans med bra bacon, lite lingon och en smörklick är det balsam för själen. Särskilt en sur sådan. ;-)

Glöm inte smörklicken!

2 reaktioner på ”Arbetslös — inte dum i huvudet! Eller?

Kommentera

