Dillmajonnäs på fem minuter

Jag måste erkänna en sak. Jag är förmodligen den enda i hela världen som inte klarar av att göra majonnäs med stavmixer. Vid det här laget har jag nog snubblat över bortåt en triljon majonnäsrecept i stil med »släng alla ingredienser i en bägare och kör med stavmixern i några sekunder«. Naturligtvis har jag provat att göra många av dem, det låter ju toppensmidigt, men varje gång händer samma sak… I min bägare finns efter de där sekunderna bara en blaskig sörja, långt ifrån majonnäs.

I väntan på att jag och stavmixern ska tjafsa färdigt om vems felet är (jag röstar förstås stenhårt på mixern!) hemfaller jag åt det mer klassiska tillvägagångssättet – ballongvisp och bunke. Och se det går alldeles förträffligt. För oss analoga majonnäsmakare kommer här några enkla tips som underlättar det hela.

  • Låt gärna ingredienserna vara rumstempererade, då minskar risken att majonnäsen skär sig.
  • Använd en ballongvisp, det går så mycket lättare att vispa och skvätter mindre!
  • Använd en neutral rapsolja, inte en kallpressad – den tar över smaken helt.
  • Häll i oljan droppvis i början och se till att du verkligen hinner vispa in den. När majonnäsen börjar tjockna kan du öka takten.
  • Lägg en urvriden disktrasa på bänken, under bunken, så slipper du bekymret med att bunken promenerar runt medan du vispar.

Idag blir det stekt sej till middag här hemma och jag längtade efter en god dillmajonnäs att äta till. Känner du som jag så får du receptet här nedanför. Är du istället sugen på fiskgratäng så tycker jag att du ska kika in hos Kostrådgivarna där jag bjuder på just ett sådant recept.

Dillmajonnäs i skål
Dillmajonnäs smakar gott till fisk!

Dillmajonnäs
1 äggula
1 tsk dijonsenap
1 tsk rödvinsvinäger
2 dl neutral rapsolja
1–2 tsk citronsaft
0,5 dl finhackad dill
havssalt
svartpeppar från kvarn

  • Blanda äggula, senap och vinäger i en bunke.
  • Mät upp oljan och tillsätt den droppvis under kraftig vispning. Efter någon minut ser du att blandningen börjar ljusna och tjockna något, då kan du börja tillsätta oljan i lite högre tempo. När all olja är tillsatt bör du ha en ljust gul och härligt tjock majonnäs.
  • Hacka dillen fint och vänd ner den.
  • Pressa i lite citron och smaka av med salt och några varv svartpeppar från kvarn. I och med att dillmajonnäsen serveras till fisk så tillsätter jag ganska generöst med citron, mer än jag skulle ha haft i en vanligt neutral majonnäs. Smaka dig fram.
  • Dillmajonnäsen håller flera dagar i kylskåpet.
7 reaktioner på ”Dillmajonnäs på fem minuter

  1. Vad gott med dillmajonnäs! Perfekt så klart till fisken!
    Ja…det är säkert mixerns fel! Inte ditt! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

    1. Det blev toppengott till fisken. Skönt att slippa crème fraîche-såsen också. Tror på lite mindre mejeriprodukter även om jag får kämpa för att nå dit. Kram!

  2. Jag lyckades inte heller med majonnäs med stavmixer…tills jag insåg att allt skulle vara kylskåpskallt! Både olja, ägg och senap! Dessutom använder jag hela ägget, rätt trevligt tycker jag! :-) Receptet från Åse 56 kg. Supermumsigt! :-)

    1. Kallt? Ja, hänger det på det så förstår jag att det går åt skogen… Oljan står ju i skafferiet! Du menar att jag ska ge mixereländet en sista chans? ;-) Tack för tipset!

  3. Absolut! Gör det! Första gången när det misslyckades ställde jag in bunken i kylen – på morgonen tog det 30 sekunder att få majonnäs! :-)

Kommentera

