”Mitt recept” i Mat & hälsa

Recept är ett ganska märkligt fenomen egentligen. Till skillnad från andra texter så är de nämligen faktiskt inte upphovsrättsskyddade, så du kan aldrig säga att du äger ett recept. Själva skyddet har funnits med i den svenska lagstiftningen i över 200 år, och att just recept ska undantas slogs en gång för alla fast i Högsta domstolen redan 1946. Inget nytt påhitt med andra ord.

Men varför pratar jag nu om detta? Jo, för att även om lagen säger att det är fritt fram att använda andras recept för sina egna syften så behöver man ju inte göra det. Eller hur? Jag använder till exempel inte andras recept på min blogg och utger dem för att vara mina egna. Ibland snubblar jag förstås över recept som är så bra att jag vill dela med mig av dem, och då gör jag det med tydlig hänvisning till källan. Det är ju trots allt det som är så fantastiskt med internet, möjligheten att nå ut och att dela med sig av bra saker.

Därför blev jag också väldigt glad när Lars Fahlén från restaurang Primaten i Uppsala hörde av sig och meddelade att han och Birgitta Höglund höll på att ta fram restaurangens första meny och tänkte provlaga Tjälknöl med citrustwist – ett recept jag hade delat med mig av här på bloggen. Dels tycker jag att hela idén med Primaten, en restaurang som uteslutande serverar LCHF/Paleomat, är suverän. Dels har jag stor respekt för Birgitta Höglund och hennes matlagning. Birgittas blogg besöker jag fortfarande ofta, trots att den inte längre uppdateras. Den är en fantastisk receptbank!

Tidningsklipp från Mat & Hälsa
Tjälknöl à la Matgiken? ;-)

Så igår när jag var förbi ICA-butiken hemma i byn, passade jag på att köpa senaste numret av Mat & hälsa. I tidningen fanns bland annat ett reportage om Primaten, en intervju med Birgitta Höglund och fem recept från restaurangens meny. Döm om min förvåning när ”min” tjälknöl är ett av dem! »Tjälknöl à la Primaten« är nämligen inget annat än mitt recept, rakt av. Ingredienslistan är på pricken densamma och beskrivningen nästintill, bara aningen kortad. Superkul förstås, men samtidigt måste jag erkänna att jag blev lite besviken över att se resultatet av mina köksäventyr förpackade i någon annans kostym. Visserligen ok enligt lagen, men inte riktigt ok enligt magkänslan. :-(

Nu vill jag inte vara någon suris här och, som sagt, jag känner mig helt klart en ganska stor smula hedrad över att mitt recept föll så duktiga matmänniskor i smaken. Men nästa gång skulle jag bli glad för om jag fick äran för det jobb jag lägger ner, på samma sätt som jag alltid försöker ”credda” den som ”creddas” bör.

Kontentan? Låna gärna mina recept till din blogg, använd dem och sprid dem bland vänner och bekanta om du tycker att de är värda att spridas. Det är bara roligt. Men ange källan när du lånar något härifrån – och låt bilderna stanna kvar här på sidan!

Och jo, en sak till. Testa gärna min Tjälknöl med citrustwist – den är fantastiskt god! ;-)

 

10 reaktioner på ””Mitt recept” i Mat & hälsa

  1. Trist att de har gjort på så sätt. När jag lånar recept brukar jag alltid länka och det gäller även om jag gjort om receptet litegrann vilket jag ofta gör. Då ser jag till att länka till originalreceptet :) Eller jag försöker iallafall att se till det, ibland har man ju ingen länk ;)

    1. Som sagt, man måste ju inte. Men det känns ändå lite tråkigt. Nåja, får väl glädjas åt att vara publicerad – om än anonymt! ;-)

  2. Hej,
    inte helt lätt faktiskt att credda alla som creddas bör när man försöker göra något praktiskt av det som alla skriver om. Jag är otroligt glad och tacksam för detta recept, men redaktörer vill sällan höra talas om alla ”receptmakare” och publicera namn och länkar. Inför just Mat & Hälsa-reportaget pratade vi om menyn som i huvudsak kommit till i samarbete med Birgitta Höglund, men med några undantag där jag själv letat och provlagat passande recept på bl a bloggar.

    Att de sen sätter rubriken ”Tjälknöl à la PriMaten” på detta recept som valdes ut att publicera, kan jag också bara beklaga. Själv hade jag tyckt ”… à la MatGiken” hade varit både mer rättvist och intressant.

    Jag får säkert chansen igen i annat mediesammanhang som det nu har tagit fart i Uppsala. Och då Giken, då åker du med :)

    Något annat recept du tror kan passa?

    – Ät väl,

    / Lars – PriMaten, ekologiskt grottkök och kaffe

Kommentera

