Tomatsås från grunden

Åh, vad jag skulle vilja vara aktiv här inne och bara spruta ur mig inspirerade recept och tänkvärda inlägg. Riktigt så ser dock inte verkligheten ut, som ni säkert har märkt. Tiden räcker inte till, och även om jag lagar en hel del mat så vill den inte riktigt hitta hit. Ofta går det så fort att jag knappt minns hur jag bar mig åt för att nå fram till slutresultatet. Andra gånger kladdar jag ner receptet medan jag lagar, men är så hungrig att det hinner bli helt tomt på tallriken innan tanken slår mig att jag borde ha tagit en bild. Är det inte det ena så är det det andra! ;-)

Nåväl, ett ynka litet recept ska jag väl ändå kunna klämma ur mig. Inte för att hemlagad tomatsås är något revolutionerande, men ändå. Det är gott och det är praktiskt – användbart till mycket. Använd den som bas i en köttfärssås, till att bottna LCHF-pizzan med, eller lägg i en form tillsammans med grillad paprika, aubergine, zucchini och lök och toppa med fetaost och/eller mozzarella. Supergott till grillat!

Just den här gången räddade jag en låda misshandlade ekologiska kvisttomater från att dö stora mögeldöden, men självklart funkar det att laga såsen på burkade, hela kvalitetstomater om man tycker att färska känns för lyxigt. Saltå kvarn, Kung Markatta eller Mutti är de sorter som får tummen upp från mig. Har du egenodlade tomater så är det bara att gratulera! En vacker dag ska jag också ha det…

Hemlagad tomatsås.
Tomatsås. Användbar och väldigt god i sin enkelhet.

Tomatsås, grundrecept
500 g tomater
1 liten röd paprika
2 små gula lökar
1 vitlöksklyfta
2 msk kokosfett (utan smak!)
0,5 dl tomatpuré
1 pod grönsaksbuljong
1 msk balsamvinäger
1 tsk honung (kan uteslutas)
0,5 tsk sambal oelek
svartpeppar från kvarn
havssalt

  • Hacka paprikan och löken fint och vitlöken finare. (Bästa tricket för att skära paprika ser du här.)
  • Hetta upp kokosfettet i en vid kastrull och låt grönsakerna fräsa på ganska svag värme i fem minuter. De ska inte få färg utan bara mjukna.
  • Rör ner tomatpurén och låt fräsa ytterligare någon minut, så försvinner den vassa smaken.
  • Skär tomaterna fint. Kärnor och skal kan åka med men ta gärna bort de kraftiga kvistfästena.
  • Tillsätt tomaterna och rör samtidigt ner buljong och vinäger.
  • Låt det hela puttra på svag värme utan lock i tio minuter tills det börjar såsa till sig. Lägg då på ett lock och låt puttra ytterligare en stund, gärna 15–30 minuter. Rör någon gång ibland, så att det inte bränner.
  • Smaka av med honung, sambal oelek och svartpeppar. Kanske behövs lite salt?
  • Beroende på vad du tänker använda såsen till är det nu fritt fram att välja att behålla den naturell eller smaksätta ytterligare. Hackade färska örter kanske? Oregano? Basilika? Bladpersilja?
4 reaktioner på ”Tomatsås från grunden

  1. Tackar, har faktiskt letat efter olika varianter av just tomatsåser. Ha en bra midsommar!

Kommentera

