Joggingtur och resdrömmar

Det har varit glest med uppdateringar ett tag, och det beror som vanligt på att det har varit galet mycket att göra på jobbet. Periodvis så går både kvällar och helger åt, och med två stora hundar och ett hus under konstant (men rätt stillastående) renovering så hamnar tyvärr bloggen ganska långt ner på listan när det kör ihop sig. Tyvärr, för jag älskar ju att laga mat, och jag älskar att få dela med mig av mina framsteg och dikeskörningar till er.

En annan sak som kommer långt, långt ner på listan när tiden är så knapp och tempot högt är att ta hand om sig själv. Jag vet inte hur det är med er, men nog 17 prioriterar jag att plocka ur diskmaskinen och dra ett varv med dammsugaren före en långpromenad eller en tur till gymmet. Men det är ju så dumt! Det är ju när man har som mest att göra som man verkligen behöver investera i sig själv. Det är när dagarna framför datorn blir långa och intensiva som kroppen behöver få röra på sig, och musklerna skriker efter fräscht blod och syre.

I morse kände jag att nu får det helt enkelt vara nog! Ryggen värkte, höger axel ska vi inte prata om, huvudet var dimmigt och hundarna svansade kring fötterna på mig – den ena konstant med en äggkartong i munnen. Sagt och gjort. Efter en arkeologisk utgrävning i garderoben återfanns löpartightsen (ren tur att de inte var malätna med tanke på hur länge de legat där!) och så åkte springskorna på till vovvarnas stora förtjusning.

Startklara!

Det gick inte superfort, men fyra kilometer blev det – utan ett endaste stopp. Mitt största problem är att motivera mig. Huvudet vill liksom inte vara med utan tycker rätt snart att det blir tråkigt, men faktum är att kroppen inte ens var särskilt trött efteråt trots att det är månader, nästan år, sedan jag sprang senast! Jag kan inte annat än fascineras av vilken skillnad det är att röra på sig när kroppen har fett och protein som bränsle än de där rackarns kolhydraterna. Och att sedan kunna komma hem och ge hundarna mat, duscha i lugn och ro, jobba en stund och först därefter fundera på om det kanske är dags för lunch. Inga darriga ben och ett mellis på stående fot här inte! ;-) Nu gäller det bara att hålla i! Det hade gått lättare med en träningskompis, men vi kanske kan peppa varann den här vägen istället. Någon som är på?

Jag funderar förresten på att köpa Jonas Bergqvists bok LCHF och träning. Är det någon av er som har läst den? Är den så bra och intressant som jag tror? Jag läste ett provkapitel och det lovade verkligen gott. Och så ska jag fortsätta att drömma om LCHF-resan till Gran Canaria i höst. Vad galet härligt roligt det hade varit! Jag vill, vill, vill… men så är jag lite feg också. Är i så vansinnigt dåligt skick, svagare än en spaghetti i kroppen, och så hade det varit skoj att dela rum med någon man kände lite grann i alla fall. Och så är det ju frågan om man kan göda spargrisen såpass att det är möjligt. Nåja, drömma går ju. Är det någon av er som funderat på att åka?

Lunchen förresten, det blev Birgitta Höglunds snabba fiskgratäng på burkmakrill. Låter inte som någon höjdare, jag vet, men som så ofta när Birgitta har varit i farten – galet gott!

PS: Jag funderar på en liten tävling i helgen… för den matintresserade. Ska klura vidare lite, men håll utkik! ;-)

2 reaktioner på ”Joggingtur och resdrömmar

    1. Ja, det är ju det. Synd bara att man ska vara så dålig på att förstå och värdera det. En ständig utmaning. Men den vet ju du om någon.
      Ha det fint du med Birgitta!

Kommentera

