Remouladsås

Innan jag hittade LCHF så tog jag, och säkert många med mig, svängen om GI. Det funkade sådär. Jag har svårt att begränsa mitt ätande så länge jag får smyga in kolhydrater i kosten, och därför blev det GI svårt. Bara man rörde på sig fick man ju äta lite av allt. Man kunde fortfarande börja dagen med gröt, och äta bröd och äppelpaj, bara man begränsade sig och valde bort de värsta alternativen.

Det är ju just det där som jag inte klarar av! Inte för att jag någonsin vägt jättemycket. Jag har bara vara varit konstant hungrig och känt mig som en dålig människa eftersom jag helt saknar karaktär. Men det är en annan historia…

Det jag skulle komma till är att jag har ett knippe böcker hemma som en kvarleva från den här perioden, och en av de bättre är Allt om GI-medoden. I den finns många användbara recept och idéer – om man bara modifierar dem lite. Det är också därifrån inspirationen till den här remouladsåsen kommer.

Currydoftande remouladsås funkar till både fisk och kyckling.

Remouladsås, 4 portioner
1 dl pickles (morötter/gurka/blomkål)
2 msk kapris
2 dl crème fraiche
2 dl majonnäs
1 tsk curry
havssalt
svarpeppar från kvarn

  • Fiska upp grönsakerna ur picklesburken och låt dem rinna av lite. Släng sedan ner dem i matberedaren tillsammans med kapris och kör tills de är riktigt finhackade. Har du ingen matberedare, men desto mer tålamod, så kan du naturligtvis hacka dem riktigt fint för hand.
  • Blanda crème fraiche, majonnäs och curry i en skål.
  • Vänd ner grönsakerna i röran.
  • Smaka av med salt och nymalen peppar.
  • Servera till stekt fisk, eller varför inte till kyckling?
Kommentera

