Rödbetssallad utan tillsatser

Jag har ju tidigare skrivit om min fäbless för kalvsylta. Hemlagat är absolut godast (de där rosa avarterna vägrar jag röra!) men nu i veckan provade vi den från Ramsele Chark. Lika tråkigt brungrå som den man gör själv, och helt klart god, även om jag är aningen skeptisk till kryddningen. Kryddpeppar? Kryddnejlika? Hmm… något är det i alla fall som jag inte är helt van vid.

Till kalvsyltan vill både jag och sambon gärna ha rödbetssallad, men just rödbetssallad är tyvärr ett av de där riktiga lågvattenmärkena vad gäller tillsatser. Kolla in den här innehållsförteckningen:

Rödbetor (65%), vegetabilisk olja, äggula, gult senapsfrö, ättika, socker, salt, kryddor, konserveringsmedel (E202, E211, E262, E270), stabiliseringsmedel (E412, E415), surhetsreglerande medel (E330)

Tack och lov är det enkelt att göra egen rödbetssallad – helt utan konstigheter. Jag unnar till lite äpple i min, för krisp och sötma, och en klick dijonsenap för sting. Ruggigt gott till både kalvsylta och köttbullar!

Rödbetssallad utan en massa E-nummer.

Rödbetssallad utan konstigheter
10 små inlagda rödbetor
0,5 äpple
2 msk finhackad röd lök
1 dl crème fraiche
1 dl majonnäs
1 tsk dijonsenap
havssalt
svartpeppar från kvarn

  • Fiska upp rödbetorna ur burken och låt dem rinna av på lite hushållspapper. Tärna dem fint. Använd engångshandskar om du ska på fest samma dag – man blir härligt rosa om fingrarna!
  • Skala äpplet och skär även det i riktigt små tärningar, samt finhacka löken. Två matskedar motsvarar ungefär en halv liten röd lök.
  • Blanda crème fraiche, majonnäs och dijonsenap i en bunke. Tillsätt rödbetor, äpple och lök och blanda.
  • Smaka av med salt och peppar.
3 reaktioner på ”Rödbetssallad utan tillsatser

Kommentera

