Det blir räksoppa till middag

Hej på er kära läsare! Finns ni kvar? Jag är ledsen för att det har varit så dåligt med uppdateringar här inne den senaste tiden. Anledningen? Tja, den stavas j-o-b-b och inget annat. Det har varit långa dagar, alldeles för mycket att göra och matinspirationen alldeles, alldeles obefintlig. Nu börjar jag äntligen att se ljuset i tunneln och hoppas kunna bidra med både recept och inspiration framöver. Att laga mat är ju det allra bästa jag vet, och jag vill så gärna dela den upplevelsen med er.

Tack förresten alla ni som kommenterar! Det är ju för er jag bloggar, och det är så himla roligt att veta vad ni tycker om recepten. Fritt fram att kommentera alltså, med både ris och ros!

Idag är jag dock fortfarande en smula mosig i huvudet efter de senaste dagarnas jobbpärs, och får förlita mig på andra duktiga människors inspiration. Extra utmanande blir det eftersom kylskåpet ekar pinsamt tomt. Eller som mannen i huset uttryckte det när han kom förbi på en lagom oinspirerad blodpuddingslunch tidigare idag – »vi har ju inte ens ägg hemma«. Och inte har jag någon lust att åka och handla…

Frysta räkor funkar alldeles ypperligt att göra soppa på! Foto: mathiaswiberg.se

Det var då jag snubblade över Fjällmors härliga recept på räksoppa. För minns jag rätt så har vi allt en påse räkor i frysen…? Liksom dill från svärmors odling förra sommaren. Och grädde och crème fraiche såg jag längst bak i kylen. Tomatpuré… finns ju alltid. Och det vita vinet ligger till och med på kylning. Yes! Problem solved!

Om soppan är så god som den låter återstår alltså ännu att se. Men jag känner mig inte särskilt orolig. Fjällmor brukar veta vad hon gör i köket!

Vad äter ni till middag idag?

5 reaktioner på ”Det blir räksoppa till middag

  1. En återkommande snabbmiddag blev det här:

    Rivna rödbetor blandat med ägg
    Bacon i stekpannan och steka ägg/rödbetsblandningen tillsammans med dem i baconets fett!

    1. Ingen risk kära Fjällmor, den var sagolik! Avslutade med några droppar tabasco och som vi njöt sen!! Den soppan kommer att lagas många gånger här hemma!

      1. nämmen åh så glad jag blir!

        Tack snälla för alla fina ord i inlägget ovan… jag rodnar här vid datorn juh…

Kommentera

