Kökstips – smarta örtkrukor!

Jag älskar att ha färska örter hemma men köper dem ändå sällan. Uppdrivna i växthus känns de inte vidare miljösmarta. Dessutom dör de ju alltid efter bara ett par-tre dagar på köksbänken, hur mycket jag än vattnar och pysslar om dem. Känns det igen?

Så för ett par veckor sedan var vi hembjudna på middag till svägerskan med familj. Vi har alla haft det minst sagt hektiskt ett tag, så vi hade faktiskt inte ens hunnit byta julklappar. Illa. Men ganska roligt att få öppna paket helt sådär apropå i februari. Innehållet var om möjligt ännu roligare – självvattnande örtkrukor!

En kruka rosmarin och en timjan fick bli försökskaniner i Experiment örtöverlevnad och banne mig – krukorna fungerar! Efter tre veckor växer och frodas de båda örterna i köksfönstret och ser till och med bra mycket lyckligare ut än när de kom hem från affären. Och då har jag inte ens planterat om dem, utan de står fortfarande kvar i sina pyttesmå jordfattiga krukor. Succé!

Nu ska här införskaffas fler krukor. Tänk att ha koriander hemma för jämnan… och dragon till bearnaisesåsen… Yum!

Vill du också ha färska örter i fönstret så finns krukorna finns bland annat att köpa här.

Färska örter i fönstret – vardagslyx!
6 reaktioner på ”Kökstips – smarta örtkrukor!

    1. Det varierar beroende på hur soligt de står, och hur törstig den lilla gynnaren är. Men skålen rymmer nog ca 1,5–2 deciliter. Jag har mina i ett söderfönster, och myntan jag har nu frodas och växer något alldeles vansinnigt och behöver således nytt vatten ungefär var tredje dag tror jag. I ett mindre soligt fönster kan det nog tänkas räcka uppemot en vecka.

      1. Tack för snabbt svar!

        Okej. Lurigt. Jag har egentligen behov av en snygg lösning där det räcker att fylla på max en gång i veckan. Gärna ännu mer sällan. Dock verkar en till två vattningar per vecka vara standard för de krukor jag hittar på marknaden. Kanske får bygga något eget.

        Det kanske inte är någon raketforskning att fixa heller!? Kanske går det att ta en fin och rejäl ytterkruka och inreda med en ställning så att de små örtkrukorna kommer i höjd med överkanten. Sedan fylla upp med vatten nästan upp till innerkrukorna och själv pilla i någon typ av snöre som får fungera som veke från respektive kryddväxt. Vad tror du om det? Verkar det vara någon specialveke eller någon annan del i konstruktionen som kan vara svår att replikera?

        Om det funkar enligt ovan kunde man få detta utseende på det gröna men i en snyggare kruka, vilket ju vore aptitligt: http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=34005

      2. Det är precis som du säger, en väldigt enkel konstruktion. Man fyller vatten i en skål och sätter örten i en kruka. Sedan är det ett kraftigt bomullssnöre på 6-7 cm, som en veke till en sådan där oljelampa du vet, som hakas fast i en liten plastpinne (borde kunna ersättas med ett litet gem) och körs in i jorden genom det lilla hålet i botten på krukan. Sedan ställs krukan på skålen så att ”veken” hänger ner i vattnet och därefter tar kapillärkraften vid (om jag minns rätt från fysiklektionen…).
        Lycka till med byggandet och berätta gärna hur det gick! :-)
        Förresten, ett litet tips! Jag tror att du vinner jättemycket på att plantera om de små liven så att de står i mer jord än de gör i den lilla originalkrukan. Om du har en stor kruka, fyll den med jord och sätt ner dina örter däri. Det är ju inte särskilt svårt att plocka bort någon som vissnat, och ersätta med en ny om det skulle behövas. Kanske kan du sätta ett par-tre vekar från krukan för att säkerställa att bevattningen funkar som det ska.

  1. Tack för värdefull input. Får se om jag plockar fram min händiga sida och bygger något, nu i semestertider och allt, eller om jag plockar fram min lata sida och köper något :) Om jag gör något eget så återkopplar jag. Tack igen!

Kommentera

