Matgikens semlor

Igår var det som bekant alla hjärtans dag. Här hemma var firandet ganska lågmält. Sambon förärade mig och köket med två underbara orkidéer – »rosor kändes så kortsiktigt, de dör ju på en gång« – och jag svarade med att knåpa ihop semlor till kvällskaffet.

Det här med att äta bakverk är ju en ständig diskussionsfråga bland dem som äter lågkolhydratkost. Här hemma unnar vi oss något gott till kaffet ibland, eller en god dessert efter maten, så länge det inte blir för ofta, och så länge det inte triggar suget efter mer. Det är en av anledningarna till att det är väldigt lite sötning i de recept jag delar med mig av här på bloggen. Vi är nog ganska avvanda från socker vid det här laget, så alltför söta bakverk smakar helt enkelt inte gott i våra munnar. Dessutom är det tyvärr så för mig att sött, oavsett om det är socker eller sötningsmedel, har en tendens att väcka begäret efter mer. Läge att vara lite försiktig alltså.

Samtidigt är det min fasta övertygelse att de godsaker man äter ska vara riktigt goda, annars kan det liksom kvitta. Därför har jag svårt för sådant som försöker efterlikna sina mjöl- och sockerspäckade smakförebilder och inte når riktigt ända fram. Då tar jag hellre bara en liten bit mörk choklad. Matgikens semla, recept här nedanför, är således ingen traditionell semla där socker och mjöl har ersatts av lågkolhydratsalternativ. Bullen liknar inte ens en vetebulle. Istället bakar jag den i muffinsform med receptet på oopsies som grund. Som sötning använder jag lite sukrin, och en gnutta honung. Proportionerna dem emellan kan du variera som du vill, beroende på om du prioriterar smak (honung) eller ett minimum av kolhydrater (sukrin). Jag blandar ofta.

Resultatet? Ja, inte 17 ser den ut som en semla, inte är den lika söt och visst tusan är konsistensen annorlunda, men smakerna finns där. Kryddig kardemumma, härlig mandel, len grädde… Lycka i en muffinsform helt enkelt!

En semla att bli lycklig av!

Matgikens semlor, 6-8 st
Bullar:
3 ägg

100 g cream cheese
en nypa salt
1 tsk sukrin
0,5 tsk kardemummakärnor

Mandelfyllning:
2 dl mandelmjöl/mald mandel
10 hackade sötmandlar
1–2 droppar bittermandelarom
3–4 msk grädde
2 tsk sukrin
2 tsk honung

Till servering:
2–3 dl grädde

  • Sätt ugnen på 150° och ställ ut stora, kraftiga muffinsformar på en plåt. Har du superstora formar blir det sex stycken av den här satsen, är de bara stora kan du få ut åtta. Vanliga små muffinsformar orkar inte hålla emot smeten, så undvik sådana.
  • Dela äggen i gulor och vitor.
  • Tillsätt en nypa salt i äggvitorna och vispa till ett riktigt hårt skum med elvisp.
  • Vispa ihop gulor, cream cheese, sukrin och kardemumma, som du stöter i mortel först. Gör du det i den här ordningen, alltså vispar vitorna först, så behöver du inte diska visparna emellan.
  • Vänd ner vitorna i smeten med lätta men bestämda tag. Rör eller vispa inte, då går fluffet förlorat.
  • Fördela smeten i formarna, upp till kanten eller strax under.
  • Grädda i cirka 30 minuter innan du tar ut dem och låter dem svalna.Medan bullarna gräddas gör du mandelfyllningen. Blanda mandelmjöl, hackad mandel, sukrin och honung i en skål.
  • Späd med grädde, en matsked i taget, tills du har en krämig konsistens.
  • Avsluta med att röra ner en, kanske två, droppar bittermandelarom. Smaka dig fram. Självklart kan du använda en eller två malda bittermandlar om du hellre vill det.
  • Vispa grädden.
  • Skär loss ett lock ur varje bulle. Det går faktiskt allra lättast med en sax, då kan man klippa loss en snitsig trekant. Det gör ingenting om bullarna har sjunkit ihop efter gräddningen, gropen som blir utnyttjar vi till att lägga fyllningen i.
  • Lägg en klick mandelfyllning i varje bulle, fortsätt med en rejäl klick grädde och slutligen locket.
  • Servera till en god kopp kaffe och njut!
13 reaktioner på ”Matgikens semlor

  1. Åh! Jag gjorde semlor på kokosnötsmjöl häromdagen och min son med celiaki jublade. Han fick något som var ”riktigt” i både smak och konsistens.. :)

    Din blogg är sparad! Du skriver lätt och har många intressanta recept som jag gärna tar del av. Tack för att du delar med dig!

    Jag återkommer!

    1. Hmm… Ja, lite åt det hållet. De är lite äggiga, precis som petit choux är, men saknar så klart det där sega som kommer av mjölet. Prova vetja! ;-)

    1. Jag ska klura! ;-) Men sambon goffade just i sig en i originalutförande här bredvid mig, mäkta nöjd. Prova receptet du med, så slår vi våra kloka ihop sen!

    1. Välkommen till mitt kök, Fröken Nilsson, och tack för din kommentar! Semlor slår ju geléhallon i romantikligan any day, eller hur? ;-)

  2. Hej hopp! Du undrade om mitt motionsband Attract 1030 funkade bra att springa på – nu håller maken på att testa och hälsar att det går toppen. Han är 1.86 och väger 86 kg, ben som en älg. :-)

    /Anneth

Kommentera

