Frukt och mackor mot övervikt?

Visserligen bor jag sedan många år i de södra delarna av vårt land, men en stor del av mitt hjärta har blivit kvar i Jämtland där jag växte upp. Därför har jag också för vana att surfa in på lokaltidningarnas hemsidor och kolla läget med jämna mellanrum. Har det hänt något kul? Är det någon gammal bekanting som fått barn? Någon brinnande fråga som fått den riksbekante surjämten att bli sur på riktigt?

Just idag hittade jag en artikel om barnfetma. Antalet överviktiga 4-åringar ökar i Jämtlands län och för att komma till rätta med problemet har man startat ett projekt med det fyndiga (?) namnet Rörelse av vikt – en hjärtesak för Jämtlands län. Mer rörlighet och nyttigare mat är grundfilosofin, och dietisten Elisabeth Strömblad menar att inte bara föräldrarna utan också lärarna i skola och förskola har ett ansvar och en möjlighet att påverka.

Skolmaten ska vara nyttig och lärarna kan påverka vad eleverna får ha med sig i matsäck när klassen ska på utflykter. I stället för läsk och bullar, kan de rekommendera mjölk, mackor och frukt, säger Elisabeth Strömblad.

Men vänta, hur tänkte vi nu? Istället för socker och socker, kan lärarna rekommendera socker, socker och socker?

Är det verkligen så att mammor och pappor skickar med 0–4-åringar läsk och bullar på utflykterna? Min spontana gissning är att det snarare är så att det skickas med mackor, risifrutti och frukt i kubik. Och då är ju det bevisligen problemet, snarare än lösningen.

Passande nog har Monique Forslunds bok LCHF för hela familjen precis kommit ut i butik, med massor av recept på bra mat som barn gillar och blir mätta och nöjda av. Jag har tyvärr inte själv läst den, men de axplock jag har  jag har sett ur den verkar lovande, och kommentarerna på nätet är positiva. Vad tror vi om att skicka ett par till Dietisternas riksförbund? ;-)

Frukt – lösningen på barnfetman? FOTO: bug138
En reaktion på ”Frukt och mackor mot övervikt?

Kommentera

