D-vitamin till superpris!

Jag undviker kosttillskott i största möjliga mån eftersom jag helt enkelt tycker att jag äter såpass bra och riktig mat att jag knappast torde lida brist på något. De årliga läkarundersökningarna via jobbet brukar stärka mig i den tron. Kanonfint blodvärde, lågt blodtryck och bra kolesterolvärden.

Det senare påminner mig faktiskt om att jag på mitt första besök hos företagshälsovården för sisådär tre-fyra år sedan fick bannor för att jag hade gränsfall högt kolesterol. Det var innan jag började med LCHF. För inte så längesedan var det dags för ny kontroll och jag var väldigt nyfiken över hur värdena skulle se ut, efter ett par år med kolhydratsnål kost rik på mättat fett. Som så många andra som uteslutit spannmål, socker och margarin fick jag beskedet att mina värden var perfekta.
»Du äter bra, förstår jag?« sade sköterskan nöjt med en menande blick på broschyrerna med lättmargarin, mager kyckling och sallad.
»Ja, det gör jag.« svarade jag och såg fram emot att snart bli utsläppt och äta min medhavda frukost i form av ägg med majonnäs. ;-)

Jag tog aldrig diskussionen där och då om hur förlegad kopplingen är mellan ägg, mättat fett och höga kolesterolvärden är. Känner du dig osäker på vad som egentligen gäller, så är kostdoktorns Snabbkurs till kolesterol ett hett tips. Om inte annat innan det är dags för hälsoundersökning.

D-vitamin till budgetpris.

Men det här skulle ju inte handla om kolesterol utan om kosttillskott. Eller mer exakt om D-vitamin. Just D-vitamin är faktiskt det enda extra jag stoppar i mig så här på vinterhalvåret. I takt med att forskningen går framåt, framkommer fler och fler fördelar med att ät tillskott av D-vitamin under de mörka månaderna. Här kan du se en föreläsning av och med överläkaren Mats Humble som är en expert i sammanhanget.

Jag köper mina vitaminer på brittiska Amazon nu när pundet är så fördelaktigt. Healthy Origins burk innehåller 360 kapslar med 5000 iE för bara 15 pund och det är inklusive frakt. 172 kronor drogs från kontot när jag beställde sist. Det är utan konkurrens det lägsta pris jag har stött på. Och då är det dessutom kapslar med ekologisk kallpressad olivolja för bättre upptag.

Dagens bästa tips?

 

8 reaktioner på ”D-vitamin till superpris!

  1. Jag köpte den där sorten förut från iherb men jag tror oljan var härsken för jag blev matt och illamående efter jag tagit dem. Det kanske är så att man får vad man betalar för.

    1. Hej Henrik! Trist att du haft sådan otur. Vi har ätit dem i ett par månader nu och aldrig känt något sådant. Hoppas att du hittat en annan sort som du trivs med!

  2. Och just nu var de här D-vitaminerna t.o.m på REA på Amazon.com.uk, så jag köpte två burkar inklusive frakt för 291 SEK!!! Tack för ett jättebra tips!

Kommentera

