Tjälknöl med citrustwist

Tjälknöl måste vara guds gåva till människan. Undrar du hur jag menar? Kolla bara här:

  • Du kan använda nästintill vilken kvarglömd styckdetalj som helst som du hittar i botten av frysboxen.
  • Den sköter sig själv i ugnen, allt du behöver göra är att sticka i en termometer efter en stund, och att lyssna efter pipet.
  • Du behöver inte ens komma ihåg att ta fram köttbiten i tid för att tina den.
  • Det blir världens godaste kött.
  • Du får mat för helt kompani med minimal arbetsinsats, oavsett om det är den stora festen som ska gå av stapeln, eller om du bara vill greja hela veckans matlådor på en gång.

De flesta recept på tjälknöl är relativt lika och utgår från 1,5–2 kg kött, låg temperatur och lång tid i ugnen och en tioprocentig saltlake i vilken den färdiga köttbiten ska bada i 4–6 timmar. Jag gör på samma sätt, men det speciella här är smaksättningen av lagen. Förutom de klassiska kryddorna svartpeppar, lagerblad och vitlök så blandar jag ner hela korianderfrön och lite citronskal. Citronskalet ger det salta köttet en pikant fräschör men utan att det hela smakar citron.

Jag har provat med både rådjur och älg, men prova gärna med nötkött om det är det du har hemma.

Jag gillar min tjälknöl rosa, och kör den till 65°.

Matgikens tjälknöl
1,5–2 kilo kött av vilt eller nöt
2 l vatten
2 dl havssalt
0,5 msk hel svartpeppar
0,5 msk hel koriander
3 bitar skal av ekologisk citron
3 vitlöksklyftor
3 lagerblad

  • Lägg in köttet i ugnen på ett galler, och ställ en form eller plåt under för att samla upp köttsaften. Sätt ugnen på 90°. Efter ett par-tre  timmar har köttet tinat så pass att du kan trycka in en termometer i det. Sätt larmet på 65° om du vill ha ett rosa kött. Vill du ha det mer genomstekt låter du det gå till 70–75°.
  • Krossa vitlöksklyftorna lätt med till exempel baksidan av en kniv, skalet kan vara kvar. Citronskalet skärs av med hjälp av en vass kniv eller en potatisskalare. Jag använde knappt hälften av skalet från en liten ekologisk citron. Se till att inget vitt kommer med, det har en tendens att smaka beskt.
  • Lägg vitlök, citronskal och övriga ingredienser till lagen i en stor kastrull. (Det är praktiskt och diskbesparande om köttbiten senare får plats i den kastrull du väljer.) Koka upp lagen, och ställ den sedan att svalna.
  • När köttermometern piper (det kan ta allt mellan 6 och 10 timmar) tar du ut steken ur ugnen och lägger ner det varma köttet i den kalla lagen. Se till att lagen täcker köttet.
  • Efter fyra till sex timmar är det dags att ta upp köttet ur lagen, om det ligger längre blir det alldeles för salt. Torka av köttet,  skär i tunna skivor och servera. En krämig gratäng med aubergine och zucchini smakar ljuvligt till!
11 reaktioner på ”Tjälknöl med citrustwist

  1. Låter som du har erfarenhet av knölar… :)
    Då provar vi detta recept på en renstek inför helgens provlagning och fotografering av restaurang Primatens första meny. Vi öppnar i april i Uppsala! Birgitta Höglund håller mig i handen hela vägen!
    / Lars – Primaten, Ekologiskt grottkök och kaffe

    1. Åh, vad glad jag blir! Som den jamtlandstaus jag är har jag ätit mycket tjälknöl genom åren, och jag tyckte verkligen att den här blev något extra. Hoppas verkligen att ni tycker detsamma. Lycka till och hälsa Birgitta så gott!

  2. Tack för receptet, jag har testat många olika varianter av tjälknöl, men inte med koriander och citron, vilket var en mycket trevlig bekantskap! Det blev jättegott och med tanke på hur resten av familjen gluffsade i sig (och hur resterna mystiskt bara försvann hur kylen) kommer detta att upprepas. :-)

Kommentera

