Tjälknöl och helgjobb

Ute skiner solen, i ugnen står en två kilo tung lårstek av rådjur och genomgår förvandlingen till supermör tjälknöl (eller tjälaknul som vi säger där jag kommer ifrån) och vid köksbordet sitter jag med min – surprise! – kaffekopp och – surprise ! – jobbar lite.

En helt vanlig ”ledig” dag i Brobacken.

Vad gör du på en trettondag som denna?

90 grader borgar för en riktigt mör råddjursstek.
5 reaktioner på ”Tjälknöl och helgjobb

    1. Hej Malin!
      Det var en ny variant för mig, kul med variation! :-)
      Och visst är ”tjälaknul” praktiskt? Grymt bra festmat, verkligen!

  1. Marinaden är bra även när man ska grilla på sommaren!
    Man kan även lägga till färskriven ingefära och/eller chiliflakes för ännu mera ”sting”
    Äter man inte LCHF kan man ta nån matsked honung i oxå!
    Blev så sugen så jag gjorde en rostbiff under em och lade i samma marinad – blir gott imorgon det!

    1. Ingefära och chili är helt i min smak. Har lite dålig erfarenhet av just grillkrydda dock, men vem vet, det här är kanske receptet som får mig att omvärdera svenskens favoritkrydda nr 1!

  2. Se till att köpa en grillkrydda utan glutamat!
    Kryddhuset i Ljung AB har en bra som ibland går att köpa på vissa afffärer.
    Jag köpte ett kilo i höstas på marknaden i Filipstad…

Kommentera

