Falukorv och surkålscoleslaw

Jag har länge haft en burk surkål stående i en låda i köket. Är det något jag spontanshoppar så är det just märkliga matvaror, och just surkålen var en sådan där typisk impulsgrej. Jag kan nästan höra försvarstalet inför den tålmodigt korgbärande sambon i mataffären:

”Surkål?!”
”Javisst, det ska vara jättegott!”
”Vad äter man det till då?”
(minns att sambon älskar korv) ”Till korv förslagsvis, som tyskarna du vet. Dessutom är det nyttigt!”

Och där låg burken i korgen.

Sedan dess har burkskrället bligat surt på mig varenda gång jag dragit ut lådan som vill den säga ”kom igen nu då, använd mig!”. Men icke. Visst sjutton hade jag kunnat servera den rakt upp och ner till just korv, men nördig som jag är så har det liksom känts lite för enkelt. Dessutom har jag nog i det tysta varit lite orolig för att jag inte ska gilla det.

Så för någon vecka sedan så skrev Fjällmor om en beroendeframkallande röra som – surprise! – innehöll just surkål. Jag gjorde precis som hon skrev och passade dessutom på att skriva upp proportionerna under tiden jag rörde ihop det busenkla tillbehöret. Och vet ni vad? Det var förstås skitgott!

Servera med en riktigt bra falukorv. Jag avgudar den med 74% kötthalt från Karlströms i Ramsele. Kanske har du något annat bra charkuteri i närheten av dig?

God och supersnabb vardagsmat!

Surkålscoleslaw, 2 portioner
150 g surkål (hälften ur en liten burk)
1 rågad matsked majonnäs
1 dl ekologisk crème fraiche
svartpeppar från kvarn
lite havssalt

  • Blanda ihop allt och servera till en riktigt god korv.
4 reaktioner på ”Falukorv och surkålscoleslaw

Kommentera

