Raggmunk på LCHF-vis

Fredag, arbetsveckan är slut och svenska folket tar vägen om affären efter jobbet för att bunkra köttfärs och tacoskal till kvällens mys. Själv ska jag faktiskt på äventyr in till stora staden Göteborg ikväll. Teaterpjäsen Påklädaren står på menyn och innan dess ett glas vin och något gott att äta tillsammans med bästa vännen M som jag träffar alldeles för sällan.

Men inte ska ni gå lottlösa för att jag ska ut och roa mig. Jag har faktiskt hållit på ett recept ända sen förra helgen, men inte fått tummen ur mellan vardagsbestyren. Raggmunk är en personlig husmansfavorit som jag har längtat mig tokig efter sedan jag började äta LCHF. Visst måste det gå att laga så att även vi som undviker potatis kan njuta och ändå må bra efteråt? tänkte jag och gnuggade igång hjärncellerna. Nedan hittar du resultatet och lösningen på problemet stavas som så många gånger förr z-u-c-c-h-i-n-i.

Köttätaren serverar stekt fläsk eller ett riktigt bra bacon och lite rårörda lingon till. Föredrar du vegetariskt så föreslår jag en klick crème fraiche eller smetana och lingon. Rasande gott det med, jag lovar!

Klassisk husmanskost – fast med ett minimum av kolhydrater.

Raggmunk på LCHF-vis, 8–10 st
5 ägg
1,5 dl grädde
1 dl vatten
1/2 dl kokosmjöl
1 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt
1 liten zucchini (ca 350 g)

  • Börja med att vispa ihop pannkakssmeten, dvs allt utom zucchinin, så att den får stå och svälla lite.
  • Skala zucchinin, dela den på längden och gröp ur kärnorna med en tesked. Riv den sedan på rivjärnets grova sida.
  • Krama ur överflödig vätska ur zucchinirivet och vispa sedan ner det i smeten.
  • Stek raggmunkarna gyllenbruna i generöst med smör i en stekpanna på strax under medelvärme. Tänk på att göra dem lite mindre än vanliga pannkakor, beräkna drygt en halv deciliter smet till varje raggis. De behöver dessutom någon minut extra i pannan för att hinna bli klara jämfört med när du steker vanliga pannkakor. Dels blir de ju tjockare och dels ska zucchinin hinna bli mjuk.
  • Servera och njut!!!

Tips! Lägg gärna upp raggmunkarna på en bakplåtspappersklädd plåt allteftersom de blir klara och ställ in i ugn på 100° värme. Då vet du säkert att de blir helt genomgräddade och alla kan  få varm mat när det är dags att äta.

9 reaktioner på ”Raggmunk på LCHF-vis

  1. Hej! Har precis hittat hit o ska genast prova raggmunken! Verkar jättegott, tack för inspirationen.

    1. Hej Karl-Erik!
      Eftersom traditionell raggmunk är pannkakor med riven potatis så blir LCHF-pannkakor med riven zucchini raggmunk på LCHF-vis. I min värld. Du behöver förstås inte tycka lika. ;-)
      Gott är det hursomhelst! :-)

  2. Fantastiskt gott. 5 av 5 möjliga. Skall göra min andra omgång nu till middag. Tack för detta dunderbra recept.

  3. Hejsan, jag och 3 andra tjejer går på 3an i gymnasiet och håller på med ett projekt om Matkultur. Där har vi tänkt ta med raggmunk och har tyvärr inte hunnit äta och själva ta en bild.
    Vi undrar därför med dig om det skulle vara okej med dig om vi kunde ta din bild här över till vår projektbok. Den kommer inte säljas eller liknande endast till eget bruk.

    Svara gärna till min mejl :)

    Mvh
    Lovisa Almberg

Kommentera

