Nybakt mandelbröd till kvällstet

Påsen med mandelmjöl stod ganska länge på hyllan i skafferiet innan jag hittade det optimala användningsområdet för det – brödbakning. Nu finns det många LCHF-anhängare som tycker att man helt ska hoppa över smörgåsätandet och äta ”riktig mat” istället när man nu en gång för alla har dissat spannmål, men jag håller faktiskt inte med. För mig är det viktigt att min kosthållning ska kunna fungera i längden, och då tycker jag att det är skönt med några bra alternativ till vissa av de saker som andra människor äter hela tiden. Som mackor till exempel.

Jag tycker att det är skönt att kunna ta en smörgås till kaffet när man är ute på utflykt ihop med andra, eller sitter på morgonmöte på jobbet. Missförstå mig rätt – jag står för vad jag äter, och jag berättar gärna om alla de fördelar jag upplevt tack vare övergången till LCHF, men ibland är det bara så skönt att slippa undrande blickar och nyfikna frågor.

Idag var dock det köpta mandelmjölet slut, så det var bara till att ta fram den auktionsfyndade kvarnen och börja veva. (Ok, jag erkänner… jag mutade sambon!) Det här mandelbrödet är ett hopkok av recept jag har hittat runt om i sajberspejs. De tar bara ett ögonblick att svänga ihop och påminner om tekakor. Ljusa och milda, men med ordentligt tuggmotstånd har de blivit en succé här hemma. Hoppas att de blir det hos dig med!

Den gamla mandelkvarnen funkar finfint!

Mandelbröd, 8 st
100 g mandelmjöl
2 stora ägg
1 rågad msk tjockyoghurt
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
en nypa salt

  • Blanda de torra ingredienserna i en liten skål.
  • I en större skål, vispa ihop ägg och yoghurt till en slät smet. Elvisp behövs inte.
  • Rör ner mjölblandningen i äggsmeten.
  • Klicka ut åtta små klickar glest på ett bakplåtspapper. Använd baksidan på en sked för att försiktigt forma klickarna till små rundlar. Gör dem ganska tunna, kanske 3–5 mm, de sväller upp i ugnen.
  • Grädda 12–15 minuter i 200°.
  • Bröden kan förvaras ett par dagar i tät burk utan att bli trista, men de går förstås också bra att frysa.
2 reaktioner på ”Nybakt mandelbröd till kvällstet

    1. Hej Anna! Oj, nu satte du mig på pottkanten! Jag räknar aldrig kalorier sedan jag började med LCHF. Äter tills jag ät mätt och går inte upp vikt — lyxigt! :-) Men jag gjorde ett överslag och cirkus 800 för hela satsen, alltså 100 kalorier/tekaka.

Kommentera

